I onsdags meddelande det norska hovet att kronprinsessan Mette-Marit genomgått en lungtransplantation. Operationen gick bra, enligt läkarna. Den norska kungafamiljen har varit fåordig, men kronprinsparet har tackat för folkets stöd. I samband med ett besök på en konstutställning säger nu drottning Sonja nu enligt Aftenposten:
– Det är helt fantastiskt. Det är fantastiskt att det har gått så bra på det här sättet.