Ray Romano – ”Alla älskar Raymond”
Ray Romano, 68, blev historisk när han fick nästan två miljoner dollar per avsnitt för den sista säsongen av ”Alla älskar Raymond” som hade premiär 2003. Totalt fick han hela 40 miljoner dollar för att färdigställa den åttonde säsongen.
Men det är pengarna efteråt som verkligen sticker ut.
Enligt Forbes tjänar skådespelaren upp till 18 miljoner dollar om året på repriser och streaming.
Pamela Anderson – ”Baywatch”
Men alla är inte lika lyckligt lottade som Romano.
Pamela Anderson, 58, som blev ikonisk i röd baddräkt i ”Baywatch”, får bara 4 000 dollar om året för repriser, enligt hennes son Brandon Lee.
– Producenterna av Baywatch tjänade en förmögenhet, sa skådespelaren nyligen och tillade:
– Jag hade bara inte representation på den tiden. Eller kunskapen.
Anderson ska ha fått 1000 pund per avsnitt när hon anslöt till serien, och under sin sista säsong ska siffran ha stigit till 300 000.
Lisa Kudrow – ”Vänner”
”Vänner”-gänget är däremot i en egen liga.
Lisa Kudrow, 62, och hennes fem skådespelarkolleger får, enligt Daily Mail, omkring 20 miljoner dollar per år – trots att det är över 20 år sedan sista avsnittet sändes.
”Det är show business – och det finns inget mer brutalt än att få till ett bra avtal”, säger PR-experten Mark Borkowski till tidningen.
När serien hade premiär fick skådespelarna omkring 20 000 dollar per avsnitt, men de två sista säsongerna ska ha gett dem runt en miljon dollar var per avsnitt.
Jerry Seinfeld – ”Seinfeld”
Jerry Seinfeld, 72, har dragit in över 400 miljoner dollar varje gång ”Seinfeld” säljs vidare till nya kanaler, tack vare att han och Larry David äger 15 procent av rättigheterna.
Hans kolleger får däremot nöja sig med småpengar.
– Vi får väldigt lite, standardersättningar från facket, har Jason Alexander, som spelade George Costanza, sagt.
När den sista säsongen av ”Seinfeld” sändes ska huvudrollsinnehavaren ha fått omkring en miljon dollar per avsnitt.
Kollegerna ska ha fått omkring 500 000 dollar per avsnitt.
Lauren Graham –”Gilmore girls”
För andra har streamingboomen inte gett några pengar alls.
Lauren Graham, 58, som spelade Lorelai Gilmore i tv-serien ”Gilmore girls”, säger till Daily Mail att hon inte får något alls från Netflix där tv-serien går att streama.
– På Netflix får man egentligen inga pengar för repriser. Men jag har fått mycket kärlek och uppskattning i stället, har hon sagt.
Lauren Graham hade enligt uppgift en lön på 90 000 dollar per avsnitt när serien avslutades 2007, och fick sedan omkring 2,5 miljoner dollar för fyra avsnitt i återföreningen 2016.
Aaron Paul – ”Breaking bad”
Aaron Paul, känd från ”Breaking bad”, berättar att han inte heller får något från Netflix – trots seriens enorma framgång.
Skådespelaren var okänd när han medverkade i den första säsongen och fick då omkring 25 000 dollar per avsnitt, men mot slutet av serien 2013 ska han ha tjänat över 120 000 dollar per avsnitt.
Mandy Moore – ”This is us”
Mandy Moore, 42, som spelade huvudrollen i ”This is us”, säger att hennes ersättning för repriser är ”väldigt små, typ 81 cent per gång”, enligt Daily Mail.
Kimiko Glenn – ”Orange is the new black”
Kimiko Glenn, 36, som spelade Brook Soso i ”Orange is the new black”, visade 2023 upp en check där hon hade fått totalt 27 dollar för repriser som sänts dittills.
Kelsey Grammer – ”Fraiser”
Kelsey Grammer, 71, som spelade Frasier Crane, får enligt Daily Mail omkring 8,5 miljoner dollar om året för repriser av ”Frasier”.
När tv-serien nådde sin sista säsong ska han ha tjänat 1,5 miljoner dollar per avsnitt.
Bob Saget – ”Fullt hus”
Bob Saget, som var pappa i ”Fullt hus”, uppskattas ha tjänat upp till 50 000 pund per avsnitt mot slutet av serien.
När serien senare har dykt upp på streamingtjänster och i repriser på tv har han kunnat få allt från två dollar till två tusen dollar per check, enligt egen utsaga innan sin död.
Skillnaden mellan miljonregn och småslantar? Ett smart kontrakt – och lite tur, skriver Daily Mail.