När Sverige mötte Tunisien i VM-premiären uppstod kaos vid Ullevi Plaza, evenemangsområdet utanför arenan, där matchen skulle sändas klockan 04.00. Många besvikna supportrar fick vända när de 3 000 platserna fyllts upp långt innan avspark.
När Sverige mötte Nederländerna på midsommardagen klockan 19.00 hade även Ullevi öppnats upp med 15 000 platser.
De två ”scenerna”, med totalt 18 000 platser, öppnade klockan 17.00. Redan två timmar före matchstart var det långa köer utanför.
Got events vd Lotta Nibell sade inför matchen att de räknade med att Ullevi och Ullevi Plaza skulle ”fyllas fort”. Vid 18.30-tiden meddelade Nibell till att insläppet hade stängts.
Flera svimmade – en till sjukhus
Innan dess vittnade flera i GP:s VM-blogg om rejäl trängsel, kaos och att folk svimmade i kön.
Polisen var på plats med extra resurser kring Ullevi i samband med matchen. Enligt vakthavande befäl var det ”trångt och bökigt” – några blågula fans hade också svimmat i kön.
– Det är främst på grund av värmen. En har först till sjukhus och resten har hanterats av sjukvårdspersonal på plats, säger polisens vakthavande befäl Morten Gunneng en stund före matchstart.
Rapporterna om att folk hade svimmat i kön kände Got events vd Lotta Nibell inte till när GP pratade med henne vid 18-tiden.
– Det är kvalmigt ute och väldigt många människor på en liten yta. Sen har vi bemannat upp rejält, så jag hoppas vi kan fördela ut lite vatten om det är någon som behöver, fortsätter hon.
Hur ser du på kritiken mot hur ni har lagt upp kösystemet?
– Det är samma kösystem som vi använder i samband med konserter. Jag likställer detta med en konsert sett till att det är samma tryck. Men köerna är uppbyggda så det ska lösas av i lagom takt.
Har det varit aktuellt att öppna ytterligare en entré för att fördela flödet av folk?
– Att öppna upp mer än vad vi har gjort är inget vi kommer att göra. Det finns en plan för hur flödena ska gå.
Precis som i måndags, inför Sveriges öppningsmatch mot Tunisien, fick många supportrar vända i dörren under lördagen.
– Det var väldigt trist i kön. Vi kom dit 17.15 och hann halvvägs fram innan de stängde. Sen var det bara att gå vidare, säger en av dem som försökte ta sig in på Ullevi.
Vad ska ni göra nu?
– Vi ska åka hem. Det blev inte så mycket folkfest detta.