Så firade midsommarkransarna midsommarafton
Publicerad 2026-06-20 16.07
Tre kransar – ett uppdrag.
Så gick det för Aftonbladets festglada midsommarkransar och deras underbara resor.
– Det känns väldigt kul, säger Mija Pavlovic från vinnarlaget.
Under midsommarafton skickade Aftonbladet ut tre blomsterkransar på äventyr genom Sverige.
Uppdraget var enkelt: den som fick en krans skulle ta en bild, skicka en hälsning till redaktionen och sedan lämna den vidare till någon annan. Målet? Att sprida midsommarglädje och se vilken krans som fick det mest händelserika firandet.
Och visst blev det äventyr. Nu kan Aftonbladet avslöja en vinnare – men vi börjar med bronspengen.
På tredje plats hamnar krans nummer två. Den började sin resa i Mariefred tillsammans med systrarna Majken, 6, och Ruth, snart 5, som firade midsommar med familj och vänner.
Vid midsommarstången i Kalkudden hittade de en ny ägare.
– Hon var snäll, och det är det viktigaste, sa Ruth om Moa som tog över kransen.
Sedan blev det tyst. Kransen försvann ur vårt synfält och dess fortsatta öde är fortfarande okänt. Vi hoppas att den fick vara med om många fina midsommarminnen på egen hand.
Bonuskransens galna festnatt
På andraplats kommer bonuskransen.
Efter att ha tillbringat delar av dagen i en kyl på redaktionen fick den till slut ge sig ut på äventyr. Första bäraren blev Jennifer, som precis skulle gå ombord på färjan mot Åbo för en midsommarkryssning.
Kransen fortsatte sedan mellan flera glada midsommarfirare ombord. En av dem var Vuokko, som rapporterade om god mat, bra musik och trevligt sällskap ute på terrassen. Därefter tog spåren slut även för bonuskransen.
Men vinnaren var svår att slå.
Vinnarna: ”Det känns jättekul”
Krans nummer ett tog sig hela vägen till Göteborg. På vägen passerade den flera olika bärare innan den till slut hamnade ute i Göteborgs skärgård.
Där dök den upp på en fest inför ett stundande bröllop på Styrsö.
Under kvällen vandrade kransen vidare mellan marskalken Markus, brudgummens far Kazi och slutligen brudgummen Mazi själv. Sedan fortsatte festen långt in på småtimmarna tillsammans med nya bärare och nya historier.
Strax före midnatt kom den sista hälsningen från Styrsö.
När Aftonbladet på lördagen når Mija Pavlovic och Sergej Lakic som var först ut med att ta emot kransen – blir de både glada och stolta.
– Det är fantastisk information. Det känns jättebra, säger Mija Pavlovic.
Aftonbladet vill tacka alla som tog emot, bar, fotograferade och skickade vidare de festglada kransarna.
Ni gjorde ett enkelt experiment till en resa genom Sverige – fylld av midsommarglädje, möten och oväntade äventyr.
Glad sommar!