← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 1 dygn sedan Senaste

Blågult älskar hysterin i Sverige: ”Därför vi är här”

”Det är hur fett som helst”

Foto: Magnus Lejhall/TT

Blågult älskar hysterin i Sverige: ”Därför vi är här”

”Det är hur fett som helst”

・Uppdaterad:

På hemmaplan är VM-febern stor. Något som Blågult plockat upp och använder som bensin.

– Det är därför vi är här (för folket), säger Kristoffer Nordfeldt.

– Hur fett som helst, jublar Benjamin Nygren.

Runt om i Sverige samlades människor på olika platser för att titta på VM-premiären mot Tunisien - trots att den spelades mitt i natten. Bilder från gator och torg har nått spelarna i landslaget.

Inför den andra matchen mot Nederländerna uttrycker de stor glädje över den hysteri som 5-1-segern mot Tunisien lett fram till.

– Vi har sett lite bilder från Stockholm. Det verkar ha varit ett bra drag. Det känns som att VM börjat på riktigt, säger målvakten Kristoffer Nordfeldt.

– Det är väl egentligen därför vi är här. Vi lyckades ta oss hit och på något sätt ge oss själva men även hela svensk folket en fin fotbollssommar.

”Stolt svensk”

Mittbacken Gustaf Lagerbielke har också kastat sig över material från hemmaplan.

– Det är fantastiskt med alla bilder man fick till sig efter Tunisien-matchen och att ge den glädjen till folket. Jag har känt så själv när jag sett landslaget spela eller vid stora idrottsevenemang, säger Lagerbielke.

– Man är stolt svensk och att få ge det till alla där hemma är en otrolig ära. Förhoppningsvis får vi göra det fler gånger i sommar.

Alexander Bernhardsson:

– Det är jättestort. Det är en bra tid för svenska folket att kolla på fotboll, så jag tror att det kan bli en folkfest. Jag vet själv under 2018, då jag var en av alla som var ute på stan och tittade på matcherna. Man vet vad som väntar hemma och vi ska gå ut och göra jobbet.

Celtic-spelaren Benjamin Nygren jublar över det faktum att Sverige kommer stå still under de timmarna som Blågult spelar sin match på midsommardagen mot Nederländerna.

– Det är hur fett som helst. Alla där hemma i Sverige måste vara hur taggade som helst och vi är hur taggade som helst. Det ska bli hur roligt som helst och jag ser fram emot det väldigt mycket. Det blir en riktigt nice dag, säger Nygren.

Tror alla ser matchen

Anthony Elanga förklarar att spelarna tittat på bilder och filmer hemifrån ihop.

– Det är väldigt fint, speciellt efter matchen, då vi kollade på många videos och så. Det var nice att se hur mycket fotboll och VM betyder för svenska folket, säger Elanga.

Yasin Ayari:

– Jag har fått lite skickat till mig från familj och vänner. Det gläder mig jättemycket att få göra de där hemma så glada. Det var en tidig match för dem på morgonen med att vara uppe den tiden. Det är helt fantastiskt att vi kunde göra något fint för dem.

Sverige ställs mot Nederländerna under lördagen.

– Jag tror inte någon kommer missa matchen, säger Ayari uppspelt.

Relaterade ämnen

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.