På lördagseftermiddagen meddelade den militära ledningen i Teheran via statskontrollerad tv att Hormuzsundet, som nyligen åter öppnades som del av samförståndsavtalet med USA, stängts på nytt efter de israeliska attackerna mot mål i Libanon.
”Det meddelas härmed att Hormuzsundet kommer att vara stängt för fartygstrafik och att detta är ett första steg i ett svar på fiendens löftesbrott och att ytterligare åtgärder, vid behov, kommer att vidtas för att tvinga fienden att hedra sina åtaganden”, hette det i ett uttalande som lästes upp.