Thamer står utan bostad efter branden i Märsta
På midsommarafton bröt en kraftig brand ut i ett flerfamiljshus i Märsta och skadorna har blivit så omfattande att de boende evakuerats från sina bostäder. En av dem är Thamer Naser, som lämnade sitt hem i t-shirt, shorts och flipflops.
– Jag gick ut med ingenting och nu kan vi inte gå in.
Drygt 40 personer står utan bostad, efter gårdagens brand i Märsta utanför Stockholm, men enligt kommunen ska nu alla ha boende ha ordnat med tak över huvudet.
– Kommunen går in för de som inte har hemförsäkring, så alla akuta behov är lösta, säger Ulrica Säfström Sunnerfelt, pressansvarig vid Sigtuna kommun, på lördagseftermiddagen.
Kommer den lösningen gälla tills lägenheterna går att bo i igen?
– I det här första läget har det handlat om att ordna situationen precis just nu. Hur den långsiktiga lösningen ser ut får vi se över på måndag.
”En man kom in chockad och barfota”
Dessutom håller Röda Korset i Märsta öppet och erbjuder möjlighet att hämta kläder och andra nödvändiga saker för de som behöver stöd fram till klockan 17 på lördagen.
– En man kom in helt chockad och barfota. Han hittade ett par skor i sin storlek, det känns fint att kunna hjälpa till på det här sättet, säger Monica Nordström, butiksvolontär på Röda Korset.
Vid behov kommer de även att ha öppet på söndagen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.