Ayari efter laddade ögonblicket: ”Naturligt”
”Blev laddat” • Gjorde två mål i premiären
・Uppdaterad:
Två mål i premiären.
Det hoppas Yasin Ayari ska få honom att flyga vidare i VM.
– Det var bara en match, säger han till Fotbollskanalen.
Yasin Ayari kliver in i lördagens match mot Nederländerna boostad av två mål mot Tunisien i VM-premiären, då Sverige vann med 5-1.
– Det har varit positiva reaktioner. Jag är fantastiskt glad, min familj är glad och mina vänner är glada. Jag tror också att folket är glada. Det är det viktigaste för mig, säger Ayari.
– Jag fick göra två mål i min VM-debut och det var helt fantastiskt för mig personligen. Nu fokuserar jag framåt. Det var bara en match och det var den första matchen. Nu fokuserar vi på nästa match.
Blandade reaktioner
Mittfältarens pappa är från Tunisien och motståndarlaget ville länge locka över honom till sitt landslag, men Ayari valde Sverige. Och mötet innehöll också en laddning.
Den tog sig uttryck efter slutsignalen när Brighton-spelaren gick igenom den mixade zonen och intervjuades av media från Tunisien. En journalist reagerade exempelvis när Ayari kallade Tunisien för sitt ”andra land”.
Han förklarar att han även fått negativa reaktioner från tunisiskt håll efter segern.
– Det har varit blandat, men det är naturligt. De vill att jag ska spela där och sedan gjorde jag två mål mot dem. Då blir det ganska laddat på det sättet.
– Det har också varit väldigt mycket positivt därifrån. Det är så fotbollsvärlden är och det får man acceptera, men de flesta är glada för min skull.
Vad gör den här prestationen för dig när du går vidare in i VM?
– Bra självförtroende för mig själv, men framför allt är jag glad över att vi vann matchen. Lagets självförtroende byggs också på, då det varit lite knackigt innan VM.
– Nu är första matchen avklarad och alla har fått känna på hur det är med att spela sitt första VM. Nu är det bara att fortsätta köra.
Möter lagkamraterna
Under lördagen väntar Nederländerna i den andra gruppspelsomgången.
– Alla vet att det är en stor nation med många bra spelare som spelar i de högsta ligorna. Vi måste vara redo och påkopplade och vi ska göra det vi behöver göra för att vinna matchen.
22-åringen har under den gångna säsongen spelat med tre av Nederländernas VM-spelare i Brighton. Det rör sig om målvakten Bart Verbruggen samt backarna Jan Paul van Hecke och Mats Wieffer.
– Det ska bli kul. Vi pratade lite innan VM också om hur kul det ska bli att möta varandra, så det ska bli kul.
– Vi har bra kontakt och är nära i Brighton.
Relaterade ämnen