Två unga kvinnor häktade efter bilbränder i Jönköping
De två kvinnor i 20-årsåldern som har suttit anhållna efter en av de bilbränder som drabbat Jönköping den senaste tiden, häktades på midsommardagen för grov skadegörelse. Båda nekar till brott.
De båda unga kvinnorna greps efter bilbranden vid Junegatan på Väster i Jönköping tidigare i veckan, men de är nu även misstänkta för bilbranden i närheten av Erik Dahlbergsgatan några dagar tidigare.
Jönköpings tingsrätt beslutade att båda ska häktas på sannolika skäl misstänkta för grov skadegörelse. Båda för branden på Junegatan, medan bara den ena av dem häktas för den andra branden.
Totalt har 8 bilar brunnit i Jönköpings kommun sedan den 8 juni, men det är oklart om det finns ett samband mellan alla bränder. Den senaste skedde i Bottnaryd, efter att de nu häktade kvinnorna hade gripits.
Båda nekar helt till brott vid häktningsförhandlingarna i Jönköpings tingsrätt.
I videon hör du de båda turister som fick sin hyrbil bränd vid Junegatan i Jönköping
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.