← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 1 dygn sedan Senaste

”Kvinnors makt gör staten ojämställd”

Kvinnor är systematiskt överrepresenterade inom staten och det finns inte något som tyder på att trenden kommer att vända. Frågan är vad som görs för att motverka detta, skriver debattörer.

Målet för jämställdhetspolitiken är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Vår kartläggning visar emellertid att makten att påverka inom staten är allt annat än jämnt könsfördelad. Anledningen är inte att män dominerar på statliga tjänster utan att kvinnor gör det.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.