Sparkade och tryckte ner hund i snödriva i Umeå – döms för djurplågeri
På väg hem från krogen i Umeå gav sig hundägaren på sin hund med sparkar och slag. Han lämnade sedan hunden i en snödriva. Händelsen filmades av en övervakningskamera och nu döms mannen för djurplågeri.
Det var i slutet av november 2024 som mannen, som är i 50-årsåldern, gav sig på sin hund. Nu döms mannen till villkorlig dom och 40 dagsböter av Umeå tingsrätt.
”XXX har utsatt sin hund för lidande utan att det funnits godtagbara skäl genom att sparka, slå, och trycka ner hunden i snön och därefter överge den under en snöstorm vintertid inom Umeå centrum” , skriver tingsrätten i sin dom.
Uppgav att han haft minnesluckor
Mannen uppgav under rättegången att han haft minnesluckor efter att hunden dragit omkull honom och ifrågasätter att han skulle ha misshandlat hunden.
Men tingsrätten anser att han begick gärningen med uppsåt eller av grov oaktsamhet.
Efter misshandeln hittades hunden lösspringande utomhus och omhändertogs av ett djurhem. Enligt länsstyrelsen har hunden utsatts för psykiskt och fysiskt lidande.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.