KRÖNIKA
OLOF LUNDH
Lundh: Är osannolikt – men nu sitter vi här
・Uppdaterad:
Sverige nådde VM i sista stund.
Efter 5-1 i VM-premiären är plötsligt slutspel nära.
Ett pressat Holland blir ett test för Potter & Co – och möjlighet att skapa nya VM-minnen på midsommar.
För 32 år sedan firade jag midsommar på parkeringen utanför Pontiac Silverdome. Min amerikanska värdfamilj som var riktigt fotbollsintresserade hade tagit sin husbil till Detroit. De var snälla eller naiva (välj själva) när de lät många svenska supportrar använda toaletten inför mötet med Ryssland. Alla var inte helt nyktra efter en flera timmars uppladdning.
Det blev till slut en klassisk seger där Tommy Svenssons landslag besegrade ryssarna med 3-1. Även om jag satt på läktaren har jag hört Arne Hegerfors utbrista ”Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdooome” många gånger. Något den legendariske kommentatorn sa efter att Martin Dahlin skallat in 3-1 som blev grunden till en vinst och en VM-sommar som levt kvar i minnet hos många.
”Det är osannolikt”
Läge för något liknande under lördagen? Men minns ni när Fisnik Asllani skickade in 0-1 bakom Viktor Johansson på Ullevi i oktober i fjol? Efter att Gabriel Gudmundsson upphävt offside och Isak Hien inte hängt med. Målet innebar att Kosovo vann den andra raka VM-kvalmatchen mot Sverige och det kokade av missnöje på stadion i Göteborg.
Där och då slog Jon Dahl Tomassons fotbollsrevolution i botten. Trots att han fick sparken tätt efter var det svårt att tro på ett svenskt deltagande i VM i sommar. Graham Potter fick möjligheten att rädda haveriet och vände på det hela. Tur? Ja, en del, men också smart att återvända till svenska fotbollsrötter och bygga lagandan i ett landslag som fallit samman.
Det är osannolikt, men nu sitter vi här på en arena i Houston inför match två och Sverige toppar grupp F efter 5-1 mot Tunisien i premiären. På den svenska träningen dagen före den andra matchen är det frivilliga som gratulerar oss journalister till segern och önskar lycka till mot Holland. Hemifrån talar polare om att de aldrig upplevt att det snackats så mycket VM och fotboll tidigare.
Stort sug för landslaget
Kanske är det ett sug från en äldre generation att få uppleva det som skedde 1994 en gång till? De yngre som inte minns eller ens var födda då kanske vill skapa egna minnen. Hur ska man annars tolka att 1,7 miljoner följde Sverige-Tunisien via SVT trots avspark 04:00? Eller att det var fullt på ställen som visade matchen? Häftigt är det oavsett skäl.
Även i USA har VM tagit en tydlig plats och syns i affärer, på folk i form av fotbollströjor och i medierna, även om ESPN struntar i VM (sura över att rivalen Fox fick köpa rättigheterna av Fifa utan konkurrens som kompensation för flytten av VM 2022). Frivilliga som jobbar med VM är det gott om och vänligheten, leendena och konversationsviljan hos alla som jobbar med mästerskapet ligger på en hög nivå.
Däremot har organisationen av VM tydliga brister. Precis som det överraskade att Tyskland hade svårt att få logistiken för alla supportrar att flyta under EM-sommaren 2024 är det en aning förvånande att det är långa promenader, långa köer och lång väntan för de flesta som ska ta sig in på matcherna i Nordamerika. Något de poliseskorterade lagen slipper, vilket ju är självklart.
”Det är inte behagligt”
Ingen kan dock klaga på arenornas pampighet och till Sveriges andra match är det sålt över 70 000 biljetter. Jänkarna kan sina arenor och att Fifa fått fullt utslag på sin girighet i form av höga biljettpriser är deppigt av flera skäl. Dels att man gentrifierar läktarna och stänger ute många, dels att risken är att fler förbund och organisationer dras åt det hållet.
De här raderna skriver jag på våning åtta i NRG Arena där luftkonditioneringen gör att jag fryser lite lätt. Lite couscous med grönsaker och en yoghurt med bär för 300 spänn är avnjutet som midsommarlunch. Det väntar presskonferenser med Sverige och Holland där vi ska få det senaste, efter vi har suttit igenom dem är det givet att ingen vill ge bort något.
Utanför arenan är hettan av en nivå som är bland det varmaste jag känt. Så fort man kliver ut från en luftkonditionerad bil eller byggnad är det som att bli jagad av en hårtork. Påslagen på max. Nej, det är inte behagligt och det är svårt att greppa att Houston är en av USA:s snabbaste växande städer.
Luftkonditionerad arena
Inte heller är det en mångmiljonstad som välkomnar fotgängare direkt. Trottoarer är en bristvara och knappast prioriterade. Inte heller stannar bilarna för fotgängare. Varken Houston eller Dallas är städer som bygger på något annat än att sitta i en bil för de allra flesta, även om det finns kollektivtrafik.
Sveriges match mot Holland spelas som tur var i en luftkonditionerad arena med tak som vanligtvis är hemmaplan för Houstons NFL-lag Texans. Även om det var varmt i Dallas under VM 1994 (jag var där och kände på värmen till skillnad från Stefan Schwarz) är det som om man skruvat på det ytterligare. Det är väl den globala uppvärmningen som fått effekt. Mer luftkonditionering eldar väl tyvärr på uppvärmningen än mer.
Inför VM i Qatar 2022 hette det i början att man skulle luftkonditionera alla arenor för att kunna spela i öknen under sommaren, men det blev en mästerskapsflytt till vintern i stället. Under VM i Nordamerika finns däremot två exempel på lösningen med tempererade arenor: i Houston där Sverige möter Holland under lördagen och i Dallas där man sedan tar sig an Japan på torsdag.
Mer hausse kring grannlandet
Fotboll i en temperatur som liknar svensk sommar borde gynna Sverige. Mest för att man orkar jobba mer och längre än man kunde i mexikanska Monterrey där värmen och fukten slet hårt på spelarna. Att det svenska landslaget behövt träna i Dallas-värmen är möjligen bra för att vänja sig, men det måste vara slitsamt om man inte är varsam och noggrann.
Trots fina 5-1 i premiären får man vara ärlig om att Sverige knappast gjort några större mediala krusningar i ett utökat VM med betydligt större lag och stjärnor. Det svider givetvis lite att Norge är mästerskapets "dark horse" och att det är mer hausse kring grannlandet i väster, men det är den bistra verkligheten.
Å andra sidan är Sverige i VM och har möjligheten att tråckla sig vidare. Visst, man kan kolla på simuleringar och dataanalyser tills korna går hem men så kryssar Kap Verde mot Spanien eller så snor Qatar en poäng av Schweiz och så vidare. Det går inte att ta ut något i förskott oavsett vilket räkneinstitut som påstår att Sverige till största sannolikhet redan är vidare.
Två matcher återstår och det är två landslag som inte bara är bättre rankade, har gjort bättre resultat och jobbat ihop under längre tid med sina förbundskaptener utan de är pressade efter första matchen. Krysset mellan Japan och Holland var på ett sätt bra för Sverige i och med att tabellen bara fick två poäng i stället för tre, men nackdelen är trycket på dem att vinna mot Sverige.
Nyckeln mot Holland
Graham Potter ser ut att fortsätta med startelvan som vann mot Tunisien, men han borde skruva på balansen till midsommardagen. Ronald Koemans landslag har en offensiv spets (bollskicklighet, snabba yttrar och fasta situationer) som kan hota ett svenskt landslag som förvisso höll Tunisien till endast ett mål.
Det handlar om att göra en kollektiv försvarsinsats som mot Polen där vi kan räkna med att Sverige förlorar kampen om bollinnehavet. Å andra sidan är det bästa svenska försvaret en anfallsduo som består av Alexander Isak och Viktor Gyökeres. Det är givet att van Dijk, Dumfries, van Hecke och van de Ven behöver vara på sin vakt.
Något säger mig att Isak har något att bevisa för van de Ven efter att Tottenham-backen skadade svensken tidigare i år. Klart att Sverige petar över favorittrycket på Holland, men att man har olika sätt att motivera sig själv. Att fixa en seger skulle innebära att 16-delen är klar, kryss innebär nästan klart och vid förlust har man en chans till mot Japan. Viktigast är att stå upp spelmässigt och göra en insats som visar att man är ett hot oavsett resultat.
Holland är en stormakt med tre VM-finaler och ett EM-guld men i VM har Sverige bara mött laget en enda gång. Då blev det 0-0 i Västtyskland 1974, men därefter är det tre förluster i tävlingsmatcher (även om det krävdes straffar i EM 2004) och endast en svensk vinst. Ett kryss här skulle kunna gå att räkna som en vinst och ge alla supportrar nya och härliga minnen från en VM-midsommar.
Relaterade ämnen