I Sverige kan vi tycka att krönikörer är vassa mot förbundskaptener ibland, men det är inget emot vad Ronald Koeman tvingas utstå regelbundet från De Telegraafs Valentijn Driessen.
Efter 2-2 mot Japan kunde Koeman läsa hur hans usla byten var orsaken till poängförlusten.
”Han tog bort all fart och djupledsspel i laget”, slog Driessen fast och beskrev den tidigare stjärnspelare som så verklighetsfrånvänd att han behöver hjälp av sin stab.
– Det verkliga problemet är att han inte erkänner misstagen. Det är okej att erkänna misstag, men han ser dem inte som misstag alls, menade Driessen.
Hårda orden
Under presskonferensen efter matchen mot Japan blev det också en tuff ordväxling mellan Koeman och Driessen, känd även från holländsk tv.
Efter att Koeman försvarat sitt lag frågade Driessen om Koeman är mer kritisk mot sina spelare i omklädningsrummet än på presskonferensen.
– Nej, jag sa samma saker där som jag säger här”, svarade en upprörd Koeman.
– Det är okej att du är kritisk, men det betyder inte att jag måste vara det. Jag är kritisk, men ni tar det ett steg längre, fortsatte han.
Attacken efter matchen
Förbundskaptenen hoppade sedan på Driessen, enligt holländska medier.
– Summerville var inte heller en högerytter – jag antar att det var vad du förväntade dig? Du uppskattade honom inte heller? Du tyckte inte att han var bra? frågade Koeman.
Koeman hänvisade till att Driessen tidigare frågasatt att Koeman spelade Summerville på högerkanten.
Driessen svarade att Summerville varit bra mot Japan.
– Åh, så ni tyckte att han spelade bra i dag? fortsätter Koeman. För en gångs skull är vi överens. Naturligtvis kan och måste saker förbättras, men ändå, det är första matchen och mot Japan... jag värderar Japan högre än många av er här.
”Ett skådespel”
Nu, inför matchen mot Sverige, skrattar Driessen åt bråket.
–Vi har dragits med varandra under lång tid, sedan 1988, och vi kan vara ärliga med varandra och känner varandra. Båda vet hur den andra reagerar på många saker. Så det är också kul, Det är ett skådespel så klart. Vi vet hur vi ska få det bästa ur den andra.
Vad stör du dig mest på med Nederländernas spel just nu?
– Att de inte spelar fotbollen de kan spela. Det är för defensivt, det är för anpassat efter motståndaren. Jag tycker att de måste spela efter sina egna kvaliteter.
Han är fortfarande lika kritisk till Ronald Koemans byten.
– Jag var i chock när han tog ut all kraft och snabbhet i laget.