← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 1 dygn sedan Sport

Vita huset öppnar för ändrade Iran-restriktioner

Kan ändra VM-restriktioner efter kritiken

Redan samma kväll som Iran spelat 2–2 i sin VM-premiär mot Nya Zeeland tvingades landslaget lämna USA för att återvända till sin bas i Mexiko. De visum som den amerikanska regeringen utfärdat till de iranska spelarna och ledarna tillät dem inte att stanna längre.

– De tvingar oss att åka tillbaka tidigt, utan tid för återhämtning. Vi är det mest förtryckta laget i VM, sade förbundskaptenen Amir Ghalenoi efter matchen.

Vill behandlas lika

Under söndagen ställs Iran mot Belgien i sin andra gruppspelsmatch – som spelas i Los Angeles – och även till den matchen påverkas laget av USA:s restriktioner. Iran fick åka från Mexiko till USA först under lördagen, medan motståndarna har varit på plats i LA sedan i går, fredag, för att få bästa möjliga förutsättningar.

Det iranska fotbollsförbundet har krävt att behandlas likadant som resten av de deltagande länderna och nu finns det åtminstone hopp om bättring till Irans sista gruppspelsmatch.

Andrew Giuliani är ansvarig för Vita husets ”VM-arbetsgrupp” och säger att ”diskussioner pågår” vad gäller Irans framtida reserestriktioner, rapporterar BBC.

”Trump förtjänar beröm”

– Jag vet att presidenten vill säkerställa den sportsliga konkurrensen på planen – samtidigt som vi säkerställer vår nationella säkerhet, säger Giuliani, enligt BBC.

Om man ska tro Giuliani bör dock det iranska landslaget redan nu vara tacksamma.

– Det vi har gjort för det iranska laget har varit anmärkningsvärt och president Trump förtjänar beröm.

Irans sista gruppspelsmatch spelas i Seattle den 27 juni, mot Egypten.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.