Björnjakten i Norrbotten börjar timmen innan soluppgången
Totalt 60 björnar får fällas i Norrbotten under året. Det handlar om 46 björnar under licensjakten tillsammans med 14 björnar under vårens skyddsjakter.
Björnjakten i länet startar en timme innan soluppgång på fredag den 21 augusti och är indelat i tre jaktområden.
- Område 1 – Luleå, Boden, Piteå och Älvsbyns kommuner – 11 björnar får fällas.
- Område 2 – Jokkmokk, Arjeplog och Arvidsjaurs kommuner – 17 björnar får fällas.
- Område 3 – resterande kommuner – 18 björnar får fällas.
Syftet med områdesindelningen är dels att kunna rikta jakten till de områden som har störst problematik med björnar under våren, dels att begränsa björnstammens tillväxt inom det mer befolkningstäta delområde 1, där ökad björntäthet riskerar att leda till en ökad oro.
– Vi följer utvecklingen löpande samt anpassar vid behov våra förvaltningsåtgärder, säger Maike Demski, rovdjurshandläggare på Länsstyrelsen i Norrbotten.
I år görs dessutom en björninventering som hjälper myndigheten att utvärdera behovet av framtida åtgärder.
– Målet med licensjakten är att på ett strukturerat sätt hålla björnstammen kring länets förvaltningsnivå på 500 individer och därigenom minska skadorna för rennäringen, säger Maike Demski.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.