← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Kravet: Lund ska ta tillbaka sina stadsbussar

Lunds kommun ska själv bestämma över stadsbusstrafiken i staden. Det förslaget kommer nu från Kristdemokraterna.

Under 2013 tog Skånetrafiken över ansvaret för stadsbusstrafiken i Lund från kommunen. Det dåvarande borgerliga styret stödde förändringen, medan den rödgröna oppositionen var kritisk.

– Det vi kommer att se nu inom några år är en utarmad trafik och högre taxor, varnade Anders Almgren (S), som då var oppositionsråd.

När nu förslaget att återta stadsbusstrafiken i kommunal drift kommer är det dock inte från vänstersidan – utan från Kristdemokraterna.

– Vi vill själva ha kontrollen över stadsbusstrafiken, säger nya KD-toppen Elias Belokozovski Johansson, som står bakom motionen om att ta tillbaka stadsbussarna.

Han är kritisk till hur samarbetet med regionen fungerar.

– Tyvärr upplever jag att de inte är superlyhörda alltid, så det är bra om vi i kommunen kan se till Lundabornas bästa när det gäller stadstrafiken och sköta det själva. I alla fall utreda hur det skulle funka.

Vad är det de inte har lyssnat på?

– Problemet är att de har jättemånga kommuner och stadsbusslinjer att tänka på. Så det är inte jättekonstigt att de inte kan uppfylla alla våra önskemål och allt det som vi från kommunens sida trycker på.

– Men till exempel har det varit mycket diskussion kring linje 21. Regionen säger att det inte finns ekonomi att hålla linjen uppe – det reser inte så mycket folk på den linjen och de vill inte driva den. Så trots att regionen har ansvar så köper vi tjänsten från regionen. Det är ett systemfel.

Elias Belokozovski Johansson tycker inte heller att Skånetrafiken har lyssnat på Lundabornas synpunkter när det gäller den stora bussomläggningen som genomfördes för några år sedan. KD har tillsammans med MP försökt få tillbaka en av busslinjerna 2 och 4 till den östra delen av stadskärnan, men utan framgång.

– Vi ser det här som ett sätt att kunna se hur pulsen är i stan, vad folk tycker och tänker, och sedan på ett snabbare, mer lättstyrt sätt planera om vår stadsbusstrafik.

Finns inte risken att man missar den samordning som regionen kan göra mellan tåg, regionbussar och stadsbussar?

– Det fanns samordning även när vi hade stadsbusstrafiken förr. Man kan säkert ha dialog och samverkan ändå. Men det är klart att det är viktigt att den biten funkar.

Spårvagnstrafiken ska fortfarande skötas av Skånetrafiken, tycker KD.

KD:s motion är inte det första försöket att återta stadsbusstrafiken. Även Vänsterpartiet har motionerat om det tidigare.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.