Den största snackisen från det nederländska VM-lägret inför matchen mot Sverige?
Förutom förbundskapten Ronald Koemans tveksamma byten i 2–2-premiären mot Japan är det storstjärnan Cody Gakpo avslöjande för media om varför han kallas för ”pastorn” i laget. Det var nya stjärnan Crysencio Summerville som gick ut med att Gakpo kallas för pastorn internt i laget.
Gakpo berättar att nästan halva truppen, elva-tolv spelare, brukar be tillsammans under VM.
– Det är frivilligt. Några av grabbarna är inte intresserade och det är helt okej, men de är alltid välkomna. Gruppen blir större och större, sa Gakpo på veckans presskonferens i Kansas City där landslaget har sin bas.
Storstjärnan håller i bönen
Det brukar vara Liverpoolanfallaren som håller i bönen.
– Jag vet inte varför det blivit jag som gör det, men det är så jag fick mitt smeknamn. Vi pratar mycket om tro i truppen. Det främjar gemenskap, både på och utanför planen. Vi ger varandra styrka.
Gruppen har också en ”riktig” präst hemma i Nederländerna, pastor Freddie som Gakpo känner sedan sin tid i PSV, som man har regelbunden kontakt med.
– Vi brukar ha Zoomsamtal med pastor Freddie. Det ger oss styrka, sa Gakpo.
I Sverige spelar man pingis och Chicago
Pressen är nu stor på gruppfavoriten efter att man bara tog en poäng i premiären.
Det religiösa inslaget i den svenska truppen är inte alls lika stor. I svensklägret spelar man pingis och sällskapsspel snarare än ber till högre makter, i varje fall i grupp.
– Det blir mycket pingis, varje dag, säger Gabriel Gudmundsson.
– Vi spelar mycket kort, Alex (Isak), jag och Vigge (Lindelöf). Det har varit tillflykten hittills. Vi spelar Chicago, säger Kristoffer Nordfeldt.