USA kommer att börja fasa ut Sydafrika från USA:s hiv-program PEPFAR. Programmet bekämpar spridningen av, och behandlar hiv och aids i flera afrikanska länder. Det rapporterar flera internationella medier.
Programmet har funnits i över två decennier, men förra året drog USA in stora delar av finansieringen till Sydafrika, skriver New York Times.
USA:s anledning till beslutet ska bero på Sydafrikas påstådda misslyckande med att skydda den vita minoriteten afrikander i landet, en anklagelse som Sydafrika hela tiden avvisat, rapporterar BBC. USA:s president Donald Trump har tidigare grundlöst påstått att vita i Sydafrika utsätts för ett ”folkmord”.
Flest hiv-smittade i världen
Beslutet kommer inte som någon överraskning för Sydafrika, och landet har arbetat med att ta fram en självförsörjningsplan, säger en talesperson för det sydafrikanska hälsoministeriet, enligt New York Times.
Sydafrika är det land med flest hiv-smittade personer i världen. Över åtta miljoner sydafrikaner har viruset, enligt WHO.
Sydafrika fick drygt 450 miljoner dollar från USA för arbetet med hiv och aids. Under 2025 hade biståndet minskat till dryga 200 miljoner dollar, skriver tidningen.