Midsommardagen ger väderbaksmälla – åskvarnar
Publicerad 2026-06-20 07.25
Midsommarafton bjöd på soligt sommarväder i stora delar av landet.
Nu kommer baksmällan – regn och kraftig åska.
– Det kan bli våldsamt, säger Erik Höjgård-Olsen, meteorolog på SMHI.
Trafikverket har gått upp i väderberedskapsnivå.
Kraftiga åskskurar, skyfall och hårda vindbyar väntas svepa in över stora delar av Sverige under lördagen.
Och redan vid åttatiden har det börjat smälla.
– Just nu har vi åskan på ingång över västkusten, från nordligaste Halland och upp över Göteborg och Bohuskusten. Det är det område som ser ut att drabbas först, säger SMHI:s meteorolog Erik Höjgård-Olsen.
– Den senaste halvtimmen har det varit cirka 2 000 blixtar på västkusten, säger han.
Därefter rör sig ovädret vidare nordost över landet. Endast delar av sydöstra Götaland och Gotland ser i nuläget ut att kunna undgå de kraftigaste skurarna.
Stockholmsområdet väntas få åska under eftermiddagen och kvällen.
– Det ser ut att nå Stockholm någon gång vid 15–16-tiden och sedan ha sin tyngdpunkt under kvällen.
SMHI varnar även för att skyfallsliknande regn och blixtnedslag kan orsaka störningar i både el- och telenät. Även tåg- och flygtrafiken kan påverkas.
– Det kan komma stora regnmängder på kort tid, det vi brukar likna vid skyfall. Då finns risk för översvämningar, säger Erik Höjgård-Olsen.
Som beskriver att åskan kan komma att bli ”våldsam”.
Värmen ger ovädret extra kraft
Bakom ovädret ligger en varm och fuktig luftmassa som dragit in över landet. På flera håll kan temperaturen närma sig 30 grader.
Samtidigt pressar svalare luft på västerifrån, vilket ger åskovädren extra energi.
– I kontrasten mellan den varma och fuktiga luften och den svalare luften får de här åskovädren en extra skjuts. Det är därför det kan bli så pass kraftigt, säger Höjgård-Olsen.
SMHI varnar också för kraftiga vindbyar i samband med åskskurarna.
– Det kan blåsa till ordentligt. Vi kan få riktigt kraftiga vindbyar som kan fälla träd eller få lösa föremål att flyga omkring.
Trafikverket: ”Är på tå”
Trafiken väntas kunna påverkas av det intensiva åskovädret och nu går Trafikverket upp i så kallad väderberedskapsnivå.
– Det kan jag bekräfta. Vi är på tårna och vi följer åskovädret och hur det rör sig, säger Victoria Vowden, presskommunikatör på Trafikverket.
Stora delar av landet väntas under dagen få stökigt väder med lokalt kraftiga regn och rejäla åskskurar.
Här rapporterar vi om midsommardagens oväder – dela gärna hur vädret är där du är! Och skicka gärna in en bild om du fångar åskovädret på en ruta (ersättning utgår ej)!
Denna chatt är stängd.
- Tack för att ni delade! Nu stänger vi chatten för den här gången. Ha en fortsatt fin kväll!
- Lite besvikelse nästan. Läser i chatten. Folk från Stockholm. Själv Älvsjö. Lite regn bara. Åskan på avstånd. Blev inte mer. Går ut med hunden i stället:)) Pelle- Glaset är halvfullt, Pelle! Vi slipper i alla fall vattna gräsmattan. Minna Haqanyar20 juni17.49
- Kraftig regn och lite åska här i Rinkeby, Stockholm. Vill jue ha mycket åska och blixtar⛈️⛈️ Camilla20 juni17.40
- Sitter i Skellefteå och längtar efter dunder. Raketmaskinen- Den som väntar på nått gott… Minna Haqanyar20 juni17.40
- Tor är i Vasastan Stockholm just nu⚡️⚡️⚡️⛈️⛈️⛈️ Jessica Lagerström20 juni17.37