← Alla nyheter

Expressen · 1 dygn sedan Senaste

Tonåringar åtalas för planerad granatattack i Oslo

Två unga pojkar misstänks ha planerat sprängdåd på flera platser i centrala Oslo. Planeringen ska ha skett via det svenska Foxtrot-nätverket, skriver Dagbladet.

Pojkarna är 17 och 18 år gamla.

Enligt åklagaren hade pojkarna kontakt med personer som kallas ”Chicano” och ”Joker” via den krypterade appen Signal. Dessa personer kopplas till Foxtrot-nätverket i Sverige. Kontakten ska ha skett före den 26 september 2025.

Pojkarna ska ha gått med på att ta emot och transportera sprängämnen till olika platser i Oslo. Planen var att kasta en eller flera granater, eller utföra explosioner på annat sätt.

Pojkarna nekar till brott

De greps av polisen den 15 oktober och satt häktade i en månad. De släpptes sedan.

Åtalet väcktes av statsåklagare Arvid Malde. 17-åringens advokat vill inte kommentera. Pojken nekar till brott. Även 18-åringen nekar till brott och vill inte heller kommentera.

Rättegången hålls i Haugaland och Sunnhordland tingsrätt den 17 och 18 augusti.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.