Lägga sin röst på rätt lag, även om man tycker att blockpolitiken är korkad? Taktikera och hoppas att stödrösten inte är helt bortkastad? Blunda för att en röst på favoritpartiet blir ett stöd för en olustig ytterkant? Eller fokusera på den viktigaste frågan och försöka förstå vem som driver den bäst?
Villrådig och vankelmodig? Partiernas fel att det är svårt att rösta? Ja, men också väljarnas eget.