← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 1 dygn sedan Lokalt

22 år efter traumat – chans till revansch

Landslagslegendarerna om förlusten mot Nederländerna: ”Orange vägg”.

Stämningen må vara på topp i Sverige efter premiärsegern mot Tunisien med 5–1.

Men nu skruvas kvaliteten på motståndet upp – och det rejält.

Nederländerna har inte förlorat en VM-match under ordinarie tid sedan åttondelsfinalen mot Portugal i VM 2006. I Qatar 2022 förlorade Nederländerna kvartsfinalen mot Argentina efter straffar. Landslaget deltog inte i VM 2018.

Det ska jämföras med Sverige som inte har vunnit en VM-match mot någon av de stora fotbollsnationerna sedan VM 1958.

Senast Sverige och Nederländerna möttes i ett mästerskap var EM i Portugal 2004. En kvartsfinal som slutade oavgjort, och gick till straffar som Nederländerna vann.

Det klassiska mötet i Faro kom upp på en pressträff i veckan då landslagschefen Kim Källström nämnde matchen.

– Jag har varit en del i Faro och det stör mig lite att åka förbi den arenan. Vi var illa ute i delar av matchen, men ju längre den led desto mer tog vi över. Sedan blev det straffläggning, och då gick det som det gick. Jag är inte en person som tittar tillbaka särskilt mycket, men om vi hade kommit förbi den matchen hade det kunnat se annorlunda ut, sa Källström.

Då hördes en röst längre bort i salen:

– Sorry Kim. Jag tar på mig den!

Personen bakom orden var Olof Mellberg, SVT-experten och förre landslagsspelaren. Mellberg missade den avgörande straffen i nämnda match. Eller rättare sagt: Edwin van der Sar räddade hans bredsida.

Efteråt pratade GP med Olof Mellberg.

Du tog på dig uttåget 2004?

– Det är klart. Det är jag tvungen att göra. Det är ju fakta, säger han.

Känns det så fortfarande?

– Ja, det kommer det alltid att göra. Det får man acceptera.

Olof Mellberg drar sig till minnes sekunderna på arenan vid straffpunkten:

– En orange vägg var det. Väldigt mycket holländare på arenan när vi sköt straffarna. De var där bakom målet också. Och den största väggen av de alla stod i målet – van der Sar.

Hur ofta tänker på missen?

– Nja, inte så ofta, men jag kommer alltid bära med mig en sådan straffmiss.

Är det tyngsta du varit med om i din karriär?

– Ja, sett till aktion på planen, definitivt, säger Mellberg.

Efter kvartsfinalen reste sig en japansk journalist upp på presskonferensen och sa: ”Jag har bara en fråga: Tränade ni på straffar, och varför inte?”.

Olof Mellberg, 22 år senare:

– Det kommer jag inte ihåg. Det gjorde vi säkert, men jag har förträngt det. Men jag tror nog att vi tränade straffar dagen innan.

På midsommardagen möts länderna för första gången i ett mästerskap sedan 2004.

Olof Mellberg om möjligheterna till en svensk revansch.

– Det blir väldigt intressant. Otroligt skönt med premiären (5–1), nu kan spelarna vara avslappnade på ett bra sätt. Utan att få hybris eller bli för avslappnad. Med ett hundraprocentigt fokus går det nog att få med sig något där, säger han.

Olof Mellberg har sin bild klar av dagens upplaga av Nederländerna som spelade 2–2 mot Japan i sin första match.

– Ett fantastiskt lag individuellt och på papperet. Men de har väl inte alltid presterat därefter. Jag tycker det var ganska lågt tempo mot Japan. Avvaktande. Även om jag tycker att Nederländerna var bättre än Japan.

Är Nederländerna i dag ett bättre lag än det lag ni mötte 2004?

– Jag vet inte. Jag kommer bara ihåg van der Sar, säger Olof Mellberg.

Vissa förluster är onekligen tyngre än andra. Men på lördag, 22 år senare, är det chans till revansch för Sverige. Även om både Kim Källström och Olof Mellberg numera opererar vid sidan av planen.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.