Detta är en kommentar. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Här kommer svaret du hädanefter kan ge alla som lägger sordin på sommarstämningen (och budskapet kan ge dig pepp): lägg av, det är fortfarande långt kvar till mittsommar!
Midsommar må heta midsommar, men har egentligen inget alls med sommar att göra. Den är en många hundra år gammal tradition som bygger på solcykeln och att fira mitten på den ljusa halvan, när solen står som högst. Såvitt jag förstår fick det heta midsommar eftersom folk i det gamla bondesamhället betraktade det som mittpunkten på arbetsåret (färdigsått och förberett, näst tar skördande och omhändertagande vid), som råkar vara under sommaren. Men inte mitten på sommaren.