SD sätter upp valaffischer i exklusiva semesterorten: ”Jävligt oväntat”
Publicerad 2026-06-20 06.04
Hampus Söder, 26, möttes av en ovanlig syn på sin semester i Marbella.
Sverigedemokraterna hade satt upp valaffischer på gatorna i den spanska semesterorten.
– Jag visste inte om jag hade fått solsting.
På torsdagen var Hampus Söder på väg ner till hamnen Puerto Banús i Marbella för att hämta upp sin förlovningsring. Han och fästmön är på semester i den spanska semesterorten, där hans föräldrar har en lägenhet.
Hampus gick i sina egna tankar under promenaden, men fick plötsligt syn på något som fick honom att stanna upp.
– Jag visste inte om det var ett skämt först eller om det var på riktigt, säger Hampus.
Bland de andra reklamskyltarna nere i hamnen satt nämligen också valaffischer från Sverigedemokraterna.
Hampus trodde först att han hade fått solsting, men när han gick närmare affischerna och läste det finstilta såg han att det var Sverigedemokraterna i Stockholm som låg bakom.
– Det var väl jävligt oväntat att se svensk inrikespolitik i Spanien på en solsemester. Det är nog det sista jag hade räknat med att se här nere, säger Hampus.
SD: ”Bra ställe att kampanja på”
Gabriel Kroon är gruppledare för Sverigedemokraterna i Stockholms stad. Han berättar att de 40 affischer som satts upp i och runt om Marbella framför allt är en lokalkampanj som riktar sig mot stockholmare.
– Det är jättemycket stockholmare där nere, speciellt under juni, juli och augusti. Vi tänkte att det var ett jättebra ställe att kampanja på, säger Gabriel Kroon.
På en av affischerna är det Gabriel Kroon själv som syns, tillsammans med texten ”Utländsk gängkriminell? Efter valet skickas du hem”.
Han säger att många svenskar som flyttat ner till Spanien har gjort det på grund otrygghet i Sverige.
– Det är ju många som har flyttat till Spanien för att de inte är trygga i Sverige. De känner sig osäkra med den här gängkriminaliteten och alla de här skjutningarna som har varit, säger Kroon.
Den andra affischen visar ledamoten Linnéa Vinge (SD) och texten ”Borta bra men hemma bäst (Så länge S inte tar makten)”.
Budskapen på affischerna som just nu sitter uppe är specialskrivna för att rikta sig just till de utlandssvenskar som bor där och de som är där på semester.
Och under sommaren kommer nya affischer sättas upp, med nya budskap.
– De kommer rulla hela vägen till valet, säger Kroon.