Henrik Nilsson skriver i sitt brev att beslutet grundar sig i FIB:s hantering av frågor kopplade till Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Han skriver att han inte kan fortsätta vara en del av styrelsen under den nuvarande hållningen som han menar finns hos en majoritet av verkställande kommittén.
”Det är makabert”
Rent konkret säger Nilsson att man inom förbundet jobbar för att släppa in Ryssland, Belarus och Kazakstan igen. Bland annat har man startat en integrationskommitté för att se hur man ska kunna genomföra det, något han inte kan stå bakom.
– Jag har försökt att förklara, men jag känner att det kanske är att tala för döva öron, säger han och fortsätter:
– Man besöker Ryssland utan att närmare informera. Man står och tar i hand och säger att man ska göra bandyn stor igen, under pågående krig. Jag upplever också att man ”bara vill spela bandy”. Min ståndpunkt är att självklart är det så, men vi är i en situation där det inte räcker. Man måste tänka större kring det världsläge vi har.
Han tar upp exemplet att Ukraina inte kunde ställa upp med ett fullt lag i B-VM på grund av kriget.
– Det tyckte jag var makabert. Riktningen går åt fel håll.
Riskerar storm efter beslutet
Mästerskapen i bandyvärlden är tänkta att arrangeras av de nordiska länderna, men Sverige, Norge och Finland är tydliga med att de inte accepterar ryska, kazakiska och belarusiska deltagare. Därmed är det oklart var som kommer att hända framöver.
– Ibland så är det bra med en storm för att man ska kunna analysera. Det är inte alltid negativt att det sker en förändring av den här karaktären. Jag måste göra det här. Jag kan inte stå och säga att jag är stolt över att vara president i FIB när det går i den här riktningen.
Henrik Nilsson tillträdde som ordförande sommaren 2024.