På midsommardagen drabbar Sverige samma med Nederländerna på Houston stadium. En match med potential att bli en svensk idrottsklassiker.
Horder av svenska supportrar har tagit sig till mångmiljonstaden i södra Texas för att ladda och fira midsommar. Redan vid lunchtid är det ordentligt drag på hotellet Houston Heights, i stadens nordvästra delar, där supporterorganisation Gula väggen har styrt upp firande för blågula fans.
En midsommarstång har rests mitt i folkvimlet och ur ett högtalarsystem dånar dängor med mer eller mindre nationalistiskt tema. Roger Pontares ”När vindarna viskar mitt namn” varvas med GES ”När vi gräver guld i USA” och Magnus Ugglas ”Kung i baren” och i den välbesökta poolen sjunger folk om att ”Kanna på”.
Vid ett bord sitter Tina Sjöblom från Umeå i nationaldräkt och blomsterkrans.
– Det känns gaaalet skönt, säger hon.
– Det är varmt som fasen men det är så jäkla härligt här. Så skön stämning!
Vad tror du om matchen i morgon?
– Vi vinner så klart. Det finns inget annat alternativ.
En bit bort står Alexander Styverts i full färd med att duka upp en rekorderlig midsommarlunch. Det är färskpotatis, tre sorters sill och nubbe. Han har till och med en liten svensk flaggstång i ryggsäcken.
– Jag har tagit med det här från Sverige. Direktimporterat, säger Alexander Styverts stolt.
Inga problem att få det genom tullen?
– Jag hade det i det incheckade bagaget. Inga problem.
Smakar det bra?
– Fantastiskt! Det är midsommar och man måste fira var man än är.
Under ett tält i poolområdet dyker ett välbekant ansikte upp. Det är det tidigare landslagsspelaren Gustav Svensson som flugit över med familjen. 39-åringen spelade VM 2018 för Sverige då landslaget nådde kvartsfinal. Nu är han på plats som supporter i landslagströja och cowboyhatt.
– Fruktansvärt kul!
– Det är väldigt glatt, väldigt härligt. Stämningen är underbar bland alla som är här och supportrar det fantastiska laget vi fått ihop.
Är det första mästerskapet som supporter?
– Jag var faktiskt i Portugal under EM 2004 som ung. Jag bilade ner med mina föräldrar och lillebrorsan.
Hur igenkänd blir du här?
– Det är ganska lugnt faktiskt. Det är en del folk som kommer fram men det är bara kul.
Gustav Svensson flög in till Houston under torsdagen och reser tillbaka dagen efter matchen.
– Vi ville kolla på matchen och komma tillbaka till USA, det var längesedan vi var här, säger mittfältaren som gjort flera säsonger i Seattle Sounders i MLS.
Vad tror du om det som väntar?
– Jag blev som alla andra positivt överraskad av matchen mot Tunisien. Det var riktigt kul att se, säger han.
– Det blir förstås en annan match mot Nederländerna men med 5–1 i ryggen så är det faktiskt lite skitsamma hur det går. Utgångsläget inför sista omgången är jättebra. Det kan vara en fördel för oss, att vi kan spela lite mer avslappnat.