← Alla nyheter

Sydsvenskan · 3 dygn sedan Lokalt

Läkarupproret växer – nu kräver 108 läkare chefens avgång

Efter att sju sektionschefer sagt upp sig i protest kräver nu 108 läkare på Skånes universitetssjukhus att verksamhetschefen avgår. Sjukhuschefen Björn Ekmehag ger sitt fulla stöd till verksamhetschefen Silke Engelholm som säger att hon ska rekrytera nya chefer.

Läkarna ställer sig bakom sina avhoppade chefer. Ett brev med 108 underskrifter har skickats till förvaltningschef, hälso- och sjukvårdsdirektör, samt ordföranden för Sus styrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden.

Kritiken riktar sig mot Silke Engelholm, verksamhetschef för hematologi, onkologi och strålningsfysik vid Sus.

– Vi har som medarbetare en längre tid sett problemen med hennes ledarskap som vi uppfattar som destruktivt och också en bristande vision när det gäller verksamhetens framtid, säger Mats Jerkeman, professor och överläkare på onkologen samt representant för läkargruppen.

Igår kom beskedet att samtliga sju sektionschefer på onkologen och hematologen lämnar sina tjänster på Sus i Malmö och Lund i protest mot sin verksamhetschef, Silke Engelholm.

– Vi är solidariska med våra kollegor, sektionscheferna, som jobbat närmare henne, säger Mats Jerkeman.

De 108 undertecknande läkarna skriver att de har ett orubbat förtroende för sina avgående sektionschefer. ”Genom sitt ledarskap, sin tillgänglighet och sitt engagemang har de skapat stabilitet och förtroende”, står det i brevet.

Läkarna skriver att de oroar sig för hela verksamhetens framtid. ”Vi ser risker avseende arbetsmiljö och möjligheten att bedriva och utveckla högkvalitativ cancersjukvård för Region Skånes patienter.”

Enligt läkarna råder en förtroendekris som ”kräver ett förändrat ledarskap genom att Silke Engelholm avgår som verksamhetschef, och att sektionscheferna återinsätts på sina poster”.

I ett mejl till Sydsvenskan skriver sjukhuschefen Björn Ekmehag att ”det är tråkigt att sektionscheferna inte känner att de kan fortsätta i sina roller”.

Han skriver också att ledningsarbetet behöver utvecklas och stärkas. För det krävs inget chefsbyte. ”Jag vill tydligt uttrycka mitt fortsatta förtroende för Silke Engelholm som chef.”

Silke Engelholm lämnar också ett skriftligt svar till Sydsvenskan. Hon beklagar också att ledningsgruppen inte kunnat enas om en samsyn och att sektionscheferna lämnar sina tjänster.

”Jag kommer att så snart som möjligt starta rekryteringsprocessen till de nya tjänsterna som sektionschef i den nya nya ledningsstrukturen. I arbetet kommer jag att inkludera medarbetarna så mycket som möjligt.”

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.