Brand i flerfamiljshus: ”Kommer pågå hela kvällen”
”Väldigt mycket resurser på plats”
・Uppdaterad:
Ett flerfamiljshus på Odensalavägen i norra Märsta har eldhärjats på midsommaraftonen.
– Jag misstänker att det här kommer att pågå hela kvällen nästan, säger Sören Gustavsson, teamledare på SOS alarm.
Larmet om branden kom vid 14.20-tiden.
SOS alarm uppgav då att det vällde ut svart rök från huset och att flera ambulanser och enheter från räddningstjänsten larmats till platsen.
Branden ska ha börjat på en balkong och sedan spridit sig upp i taket, i en byggnad bestående av två sammanlänkade huskroppar.
– Det är fortsatt väldigt mycket resurser på plats. Tryckrök från hela takfoten, lågor har gått igenom taket, räddningstjänsten försöker kontrollera bjälklag. Om möjligt kommer man att låta vinden och taket brinna av, sade Sören Gustavsson, teamledare på SOS alarm.
– Det är risk för spridning neråt. De behöver någon kranbil eller dylikt för att driva i taket. Det är en rätt stor händelse, tillade han.
Foto: Magnus Grimstedt/TT
En misstänkt för grov allmänfarlig vårdslöshet
Polisen har hört personer på platsen som sett branden, för att reda ut var någonstans den började och omständigheterna kring den.
– Vi har inlett en förundersökning om grov allmänfarlig vårdslöshet. Och det betyder ju att vi inte har några tecken i nuläget som tyder på att det här skulle vara anlagt. Men att någon då kan ha handskats vårdslöst med någonting som har orsakat den här branden. Det har inte varit personens avsikt, men man har ändå hanterat någonting på ett dåligt sätt, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl.
Branden ska ha börjat på en balkong. Har ni varit i kontakt med innehavaren av balkongen?
– Det förekommer en balkong där det brann tidigt. Den personen är vi i kontakt med, ja, säger Daniel Wikdahl.
Initialt fanns ingen misstänkt. Men vid 19.46 på kvällen uppger polisen att en person delgivits misstanke om brott. Polisen kan inte gå in på hur branden kan ha startat med hänvisning till förundersökningssekretess.
De personer som är skrivna i huset kommer inte att kunna återvända till sina lägenheter innan en teknisk undersökning kunnat genomföras.
”Har inte varit någon hemma”
Ett tiotal ambulanser larmades till platsen. Ingen person ska dock ha varit i behov av sjukvård och vid 16.50-tiden hade sjukvårdsinsatsen avslutats.
– Vi har inte haft något skadeutfall, vilket är fantastiskt utifrån hur branden ser ut. Det har inte varit någon hemma helt enkelt. Vi är väldigt glada för det, säger Johan Wallin sjukvårdsledare i region Stockholm.
Räddningstjänsten har också sökt igenom huset utan att några personer anträffats. Totalt ska 40 personer vara skrivna i huskropparna som brunnit.
Katt fick syrgas
En katt fick däremot hjälp av sjukvården.
– Det kom en boende med en katt här ifrån i närheten till oss så vi hjälpte den. Den fick lite syrgas av mina kollegor. Nu är den avtransporterad till djursjukhus, säger Johan Wallin.
Foto: TT
Prognosen för själva släckningsarbetet är oklar.
– Det har de ingen i nuläget. Initialt, eller vid kvart över tre, så var det minst tre timmar. Men jag misstänker att det här kommer att pågå hela kvällen nästan, sade Sören Gustavsson, teamledare på SOS alarm tidigare på fredagen.
Ingen av de intilliggande byggnaderna har behövt evakueras. Branden ska dock ha orsakat omfattande skador på de aktuella husen, men exakt hur många lägenheter som påverkats är ännu inte känt.