Det var i förra helgen som Madelene Berglund, 49, fick ett samtal från en kvinna som har sin häst på sommarbete på Madelenes mark i Böle utanför Piteå. Ägaren hade upptäckt rivsår på en av hästarna. Madelene Berglund kastade sig in i bilen och åkte till gården.
– Det vart ju panik. Jag kommer inte ens ihåg resan hem, säger hon.
Veterinär kallades till platsen och hästen, ett 22 år gammalt sto, fick vård.
Troligtvis en björn
Senare på kvällen kom även eftersöksjägaren André Vestin förbi för att titta på skadorna.
– Min bedömning är att det högst troligen är en björn, men man ska aldrig säga 100 procent utan att ha gjort dna-tester, säger han.
Bedömningen baserar han bland annat på klösmärkenas storlek och placering.
Madelene Berglund berättar att de tre hästarna som betade i hagen verkade skärrade av händelsen. Efter attacken har de tillfälligt fått flytta till ett annat stall.
– Nu börjar det bli bättre men det går upp och ned, säger hon.
”Inte hänt sedan 2005”
Hon och hennes partner har sovit i en husvagn intill hagen för att hålla koll om rovdjuret kommer tillbaka. Gör det det, så blir det skyddsjakt, berättar hon.
Hästarna kommer att bo i det andra stallet i två veckor. Madelene Berglund planerar att öka säkerheten kring hagen. Bland annat genom att sätta upp viltkameror.
Vad tänker du om att ni inte gjort det tidigare?
– Det har ju liksom inte hänt sedan 2005 här, så vi har ju inte tänkt att vi behöver det, säger Madelene Berglund.
Men i dag tänker hon annorlunda.
– Jag ska göra det så säkert som möjligt för dem.