Sverige och USA. Och sen tillbaka.
Irma Helin Zibanejad är van att åka mellan länderna.
Under fotbolls-VM blir det samma sak, nästan i alla fall. TV4-experten varvar jobb i studion i Stockholm med att vara på plats i USA (och Kanada).
– Framför allt nu när det är så mycket pappersarbete märker jag att jag är väldigt varm i kläderna. Jag slipper den anspänningen kring det för det känns verkligen som att jag åker hem.
Planen för framtiden
32-åringen har bott sju år i New York tillsammans med maken Mika Zibanejad som till vardags spelar i New York Rangers. Det känns som hemma.
– Mycket sen man fick barn tror jag. Hon går i skola där, jag födde henne där och på sju år har jag lyckats bygga mitt egna liv utanför Mikas hockey. När han slutar spela är det framför allt mina vänner och mitt liv där som jag kommer att sakna jättejättemycket.
Tänker du på framtiden?
– Ja, alltså tanken på att bara bo i Sverige... Mika längtar ihjäl sig till att flytta hem till Sverige. Medan jag har upplevt de här mörka månaderna i Sverige, jag tror inte ens han kommer ihåg hur det är.
Paret berättade tidigare i juni att de väntar sitt andra barn.
– Vi kommer flytta hem till Sverige, men har svårt att se att vi skulle släppa New York helt.
Under åren i USA har hon stött på olika bilder av Sverige.
– Vissa uttalanden därifrån har gjort att folk har en ganska skev bild av Sverige. De beskriver en verklighet som man som svensk inte ser hela tiden. Men sen är det också en väldigt positiv bild. Många beundrar vårt system med gratis skolgång och sjukvård, för det är så långt från deras verklighet.
”Så gör vi inte här i Sverige”
Under den allsvenska säsongen syns experten ofta i TV4:s sändningar, samtidigt som hon skriver krönikor för Expressen. 32-åringen jobbade tidigare för Discovery och följde med när rättigheterna bytte kanal inför den här säsongen.
Komma hem innebär alltid en övergångsperiod, en social sådan.
– Som när man kommer tillbaka till Sverige efter sju månader i USA och hälsar på någon och känner direkt ”juste, så gör vi inte här i Sverige”.
Helin Zibanejad ler stort.
– Det är verkligen en superstor skillnad. Jag tror att man tvingas bli lite mer social om man bor i USA för folk pratar med en när man är i parken, man måste svara. Jag kan inte bara stå där. Det kommer mycket mer naturligt, jag tycker inte det är jobbigt som man kanske tyckte i början när man flyttade över, ”vafan ska jag svara på det här nu då? Jo, det har varit en jättebra dag”, säger hon och skrattar.
– Man kände sig lite konstig. Men man vänjer sig med det där snabbt och det saknar jag när jag är i Sverige, bara att folk ler mot varandra.