Brand i flerfamiljshus i Märsta
Publicerad 2026-06-19 15.33
Det började brinna i ett flerfamiljshus i Märsta i norra Stockholm på midsommarafton. De 40 personer som är skrivna i huset tillåts inte att återvända till sina lägenheter, uppger polisen.
– Vi har jättemycket resurser på plats, bland annat många ambulanser, sade Sören Gustavsson på SOS Alarms presstjänst tidigare.
Branden ska ha börjat på en balkong och sedan spridit sig till taket.
Larmet om branden kom vid 14.30-tiden. Det brann med öppna lågor och svart rök vällde ut ur huset.
Vid 17-tiden uppgav polisen på sin sajt att ingen människa anträffats i huset. Däremot har en katt fått hjälp av djurambulans.
Polisen har delgivit en person misstanke om grov allmänfarlig vårdslöshet. Polisen har misstankar om hur branden har startat men vill inte kommentera med hänvisning till pågående förundersökning.