Sju sektionschefer i cancervården lämnar i protest
Sju sektionschefer inom cancervården i Region Skåne säger upp sig från sina chefsposter. Detta efter missnöje med ledningen, enligt uppgifter till SVT.
De sju cheferna som säger upp sig från chefsbefattningarna är samtliga läkare och arbetar inom onkologi och hematologi.
Bakgrunden är ett missnöje med ledningen för verksamheten.
En källa uppger för SVT att cheferna som sagt upp sig är ”nödvändiga för verksamheten” och att det är ”katastrofalt” att verksamheten blir ”ledningslös”.
Cancervården utgår från Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund, men satellitverksamhet finns också i Kristianstad, Ystad och Helsingborg. Alla orter berörs.
Regionens svar
”Vi har haft olika syn på hur verksamhetsområdet ska ledas och styras. Jag ser allvarligt på det här och jag tar kritiken på största allvar”, skriver Silke Engelholm, verksamhetschef hematologi, onkologi och strålningsfysik på Skånes universitetssjukhus i ett mejl till SVT Nyheter Skåne.
Hon försäkrar om att det här inte kommer påverka patienterna, men att det ändå är viktigt att hitta en lösning så fort som möjligt. Hon skriver att man efter sommaren kommer lägga fram förslag om åtgärder som man hoppas kan leda till detta.
Missnöje med ledningen
Karolina Boman, överläkare och aktiv i läkarföreningen, berättar att hela läkarkollegiet inom onkologi, hematologi och strålningsfysik kallades till ett möte på onsdagsmorgonen.
– Där meddelade alla sektionschefer att de planerar att lämna sina uppdrag. De beskrev det som att det finns ett bristande förtroende mellan dem och verksamhetschefen. De upplevde att de kommit till vägs ände, säger Karolina Boman.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.