← Alla nyheter

Dagens Nyheter · 3 dygn sedan Senaste

Insändare. Noterat av DN:s läsare den 17 juni

INSÄNDARE. Dagens Nyheters läsare ger sin syn på läget i Sverige och världen samt DN:s innehåll onsdagen den 17 juni.

INSÄNDARE. Dagens Nyheters läsare ger sin syn på läget i Sverige och världen samt DN:s innehåll onsdagen den 17 juni.

Vi läste Elisabet Karnas insändare om den hycklande statsministerfrun Birgitta Ed och hennes ohederliga herrgårdsverksamhet. Vi gillade det vi läste och instämmer i förhoppningen om en objektiv och saklig prövning av domkapitlet i Strängnäs om hennes agerande är förenligt med prästlöftena. En präst måste väl vara hederlig?

Bengt Andersson och Marguita Weckner, Strängnäs

”Ingen har fått sparken”, säger socialminister Jacob Forssmed (KD) om den omplacerade generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Karin Tegmark Wisell, då hon 2024 kritiserade regeringens vilja att anamma statsministerhustrun Birgitta Eds nya affärsidé, ”existentiell hälsa”. ”Det som skrivits är på alla sätt lögnaktigt”, konstaterar statsministern. Detta trots att han enligt egen utsago inte har någon kunskap om hustruns stiftelse. Märkligt.

Per Hammarin, Enskededalen

Sverige har alltid kunnat betraktas som ett land utan korruption och det kunde vi vara stolta på. Nu har jag läst om existentiell hälsa – vad exakt menas med det? Det känns lite luddigt, och sedan har det blåst upp om statsministerns hustrus märkliga förehavanden. Paret borde förutsättas att åtminstone under den officiella tiden vara absolut klanderfri i sitt agerande. Jag har hela tiden undrat varför Birgitta Ed alltid demonstrativt uppträder med prästkrage, till aftonklänning, sommarklänning osv. Vad vill hon säga med detta? Att man är ärligt troende borde inte behöva demonstreras på det sättet. Och nu läser vi den märkliga historien om Fållökna, pengar från olika håll och på toppen gratisarbete i utbyte mot chansen att få vara i statsministern närhet. Allt detta känns otroligt pinsamt och olustigt och förtroendet för en statsminister som låter sig utnyttjas på detta sätt är lika med noll.

Renate Blomeier Ohlsson, Vadsbro, Flen

Inför förra valet lyckades Jimmie Åkesson lyfta upp Ulf Kristersson på hans hett åtrådda statsministerstol i utbyte mot ett antal tuffa krav som de nu i stort sett betat av. Ett av de viktigaste var att skola in det helt oerfarna SD i det praktiska regeringsarbetet. I ivern att bli statsminister gav Kristersson bort Moderaternas trumfkort: regeringsdugligheten. Genom att skola in SD s tjänstemän och toppolitiker i hantverket, har deras okunnighet och råa framtoning slipats bort och deras närvaro legitimerats. De har, alltid lika välkammade och välklädda, dykt upp vid sidan av regeringen i alla offentliga sammanhang och sufflerat ministrarna. Det har aldrig rått något tvivel om vem som bestämt bakom kulisserna. Efter en eventuell Tidövinst kommer de inte nöja sig med den rollen. De har, som det största ”borgerliga” partiet, redan krävt och lovats tunga ministerposter. Frågan är bara vilka det blir. När Kristersson hävdar att en Tidöröst kommer att innebära en fortsättning av de sista fyra årens politik är det ett illusionstrick som inte ens han själv kan tro på. De väljare som går på hans försäkringar har inte fattat någonting av de förändrade styrkeförhållandena.

Lars Wengrud, Bromma

Tror regeringen att Nordkorea styrs av myndigheter och experter? Ja, hur ska man annars förstå det som bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) säger. Han betonar att det här till skillnad mot i Nordkorea i Sverige är demokratiskt valda politiker som bestämmer politiken som därför kan bortse från expertmyndighetens faktakunskap. I stället används nikotinlobbyns obekräftade påståenden i regeringens uttalanden till andra länder som vill förbjuda det uppenbart farliga vita snuset. Inte blir vi som Nordkorea om vi efter valet får en regering som agerar utifrån vad vetenskapen säger.

Elisabet Näsman, Uppsala

Är justitieminister Gunnar Strömmer (M) bara aningslös, eller koketterar han med att han inte bryr sig om att han genom sin Wasa Sport-brödskonsumtion (DN:s förstasida i söndags) stöder Rysslands anfallskrig mot Ukraina? Alla vet vid det här laget att Wasabröd ägs av företaget Barilla som har en fortsatt verksamhet i och med Ryssland.

Kent Nordqvist, Örebro

Efter att ha lyssnat på Romina Pourmoktari (L) i gårdagens nyhetssändningar kom jag att tänka på en fras som ofta används för att visa på osäkerheten och manipulerbarheten som finns inneboende inom det statistiska området: ”Det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och statistik”.

Martin Nordborg, Trollhättan

Åsikter om DN

Efter Sveriges första VM-match skriver DN: ”Trötta men lyckliga stapplade alla till sina arbeten efteråt.” Krävs det inte mer för att DN ska glömma att en halv miljon är arbetslösa? Åsa Kfouri, Hallstahammar

Vill du också skicka in korta texter (under 1 000 tecken inklusive blanksteg) och bilder eller bildinsändare till vinjetten ”Noterat av DN:s läsare”? Mejla i så fall insandare@dn.se! Ett mindre urval av publiceras på insändarsidan i tidningen tisdag–fredag och ett större urval på dn.se/insandare helgfri måndag–fredag. Mer om hur man skriver insändare i DN kan du läsa här. Sista publiceringen av ”Noterat av DN:s läsare” före sommaruppehållet är på torsdag den 18 juni.

Läs hela artikeln hos Dagens Nyheter →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.