En Jas 39 Gripen kolliderade med en fågel vid elva-tiden på fredagen på F17 i Ronneby.
– Piloten mår bra. Planet har landat, säger Jonas Bäsk, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten.
Försvarsmakten kommer nu utreda händelsen. De har också kopplat in Statens haverikommission, som kommer besluta om de vill undersöka det hela.
– Det är inte helt ovanligt att man krockar med fåglar eller annat som också är uppe i luften, säger Jonas Bäsk.