← Alla nyheter

Expressen Sport · 2 dygn sedan Sport

Midsommar flyttat – då firar spelarna

Det är sommarens stora högtidsstund.  Men för VM-spelarna är midsommar flyttat – och i stället väntar förberedelse inför match.  – Jag tror inte det är någon som kommer supa direkt, säger Benjamin Nygren. 

Äntligen är midsommarafton här. Runt om i Sverige dukar alla upp till fest, men i USA är det annorlunda.

För det svenska landslaget i fotboll väntar något helt annat.

Artikeln i korthet

Under gårdagen lämnade de sin träningsbas i Frisco norr om Dallas för att åka den fem timmar långa resan söderut mot Houston. Där ligger de nu i förberedelser inför midsommardagens match mot Nederländerna.

Midsommarfirandet får vänta. Landslagets presschef Petra Thorén säger till Fotbollskanalen att spelarna och ledarna i stället kommer att fira på söndag, dagen efter matchen mot Nederländerna.

– Då bjuds spelarna och ledarna på en midsommarlunch. Om andan faller på kanske någon i laget drar igång små grodorna.

Så blir landslagets midsommar: ”Ingen kommer supa direkt”

Att helt skippa egentlig midsommar är lite speciellt, erkänner Benjamin Nygren.

– Midsommar är en av favorithögtiderna, så klart. Det är lite tråkigt. Men hade jag fått välja på att fira midsommar hemma eller spela VM mot Holland hade jag valt att spela VM mot Holland hundra av hundra gånger, säger han och ler.

Gabriel Gudmundsson är inne på samma spår. Han känner ingen avundsjuka mot vännerna hemma i Sverige som får fira på traditionellt vis.

– Jag tror att skickar jag en bild och säger att jag är på VM tror jag de blir ännu mer avundsjuka. Men jag förstår hur du menar, jag har snackat med många kompisar där hemma, många som har bokat bord på uteserveringar. Men det är bara gött att få lite status på känslan där hemma.

I stället ser de fram emot sitt egna firande på söndagen.

– Det ska bli skönt så klart, mamma kommer upp till matchen. Förhoppningvis ett bra resultat som vi kan ge till svenska folket och sen få lite tid med familj dagen efter. Det är något vi ser framemot, men så klart ett bra resultat hade gjort allt mycket bättre, säger Gudmundsson.

Benjamin Nygren:

– Det är jättekul, kul att vi kan göra det. Så det ser jag framemot.

Om det blir firande med starkare dryck än vatten och coca-cola vet inte Nygren, men han misstänker att landslaget kommer hålla det städat.

– Jag tror inte det är någon som kommer supa direkt, om man säger så.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 10 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.