Uppgifter: Iran har hemliga celler i Irak
Uppdaterad 10.18 | Publicerad 08.23
I syfte att slå till mot gulfländerna tog Iran hjälp av irakiska miliser.
Hemliga celler i Irak har lett flera drönarattacker, enligt uppgifter till Reuters.
– Det speglar Irans behov av att spara sina resurser, säger en expert till nyhetsbyrån.
Irans revolutionsgarde har byggt upp flera nya hemliga celler i Irak för att attackera amerikanska militärbaser i grannländerna, rapporterar Reuters med hänvisning till flera irakiska källor.
Minst sju drönarattacker utfördes från tre eller fyra celler mellan 20 april och 17 maj, enligt uppgifterna. Måltavlor var ökenområden i Kuwait, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.
Cellerna ska ha bestått av runt tio irakiska shiitiska elitsoldater. Flera av dem uppges ha rekryterats från Islamiska motståndsrörelsen i Irak, som är starkt knuten till Iran.
”Ideologiskt övertygade”
Personer som tillhör milisgruppen har tidigare tagit på sig ansvaret för en rad attacker – men en samordnad mobilisering har inte rapporterats om tidigare, enligt Reuters.
Flera shiitiska fraktioner i Irak har tidigare meddelat att de är redo att avväpna, efter upprepade varningar från USA. Det har sporrat Iran att upprätta nya grupper, enligt Jasim al-Bahadli, tidigare irakisk armégeneral.
– De nyare grupper som etablerats av revolutionsgardet verkar vara mindre, mer ideologiskt övertygade och strängare kontrollerade. Det speglar Irans behov av att spara sina resurser i en tid av ekonomisk press, säger al-Bahadli till Reuters.
Det iranska stödet till irakiska grupper tas inte upp i avtalet mellan USA och Iran eller i de pågående fredssamtalen, enligt källorna.