Hade död älg på verandan – förstörde stugan: ”En chock”
Fick ingen hjälp – släpade älgen i tre dagar: ”Hemskt” • Midsommarfirandet förstört
・Uppdaterad:
Det som skulle bli en härlig midsommar i fiskarstugan blev en mardröm för Caroline Jönsson.
Det låg nämligen en död älg på farstubron.
– Förmultningsprocessen hade gått så långt att huden och pälsen hade börjat trilla av. Usch, vad hemskt, säger hon.
Caroline Jönsson, 51, skulle fira midsommar med familjen ute vid fiskarstugan i Härjedalen. Men de planerna kom av sig.
Detta eftersom att en flera hundra kilo tung, död älg låg och förmultnade på verandan, något Expressen var först med att rapportera om.
”Fick en chock”
Allting började med att Jönsson fick ett sms från en okänd person.
– Det var en fiskare som skrev att det var en död älg på vår farstubro. Jag fick en chock och trodde han skojade först.
Men sedan skickade fiskaren en bild och hon insåg att det var allvar.
Förmultnade – förstörde stugan
När Caroline Jönsson kom ut hade älgen börjat ruttna och förstöra träet. Hon säger att odören var kraftig och kändes på långt håll.
– Jag såg att älgen angripits bakifrån. Jag undrade om det varit varg på den och om den gått och gömt sig, eller om den haft någon sjukdom och om det var säkert att vara i närheten av den.
Dörren till stugan öppnas utåt, så Caroline, hennes man och deras 12-åriga son kom inte in i stugan.
– Och vi har ingen el och det finns ingen väg. Det är som en udde dit vi åker med båt, säger hon.
– När vi kom dit hade den legat ett tag, ingen vet hur länge. Ingen är nog superlockad att hjälpa till när det är en sådan odör.
Släpade älgen i tre dagar: ”Millimeter för millimeter”
Familjen ringde polisen, Länsstyrelsen, Härjedalens kommun, men fick ingen hjälp, förutom rådet att de skulle höra av sig till det lokala jaktlaget.
En jägare i grannbyn lånade ut ett verktyg som gjorde att familjen kunde vinscha bort älgen hundra meter från huset.
– Det var tre dagars heltidsjobb, den rörde sig millimeter för millimeter. Som tur är har jag en envis och snäll man, och sonen var superhjälpsam. Själv har jag mest varit orolig och hållit utkik efter odjur. Det är väldigt mycket björn här.
Caroline och familjen har rivit bort verandan och eldat upp plankorna som älgen låg på. Nu avvaktar de och ser hur länge lukten kommer vara kvar.
– Vi kommer inte vara mycket där i år, men vi åker säkert dit och ser hur det ser ut. Det är ändå Sveriges mest björntäta kommun. Eventuellt finns även varg i närområdet. Med ett kadaver i närheten av stugan håller vi oss borta.
Ingen midsommar: ”Orkar inte med något”
Vanligtvis tycker Caroline Jönsson att traditioner är väldigt viktigt, men den här midsommaren firar de i bilen, säger hon.
– Vi orkar inte med något, vi åker tillbaka hem, säger hon.
– I år blev det ett oväntat inslag. Det var en unik upplevelse, minst sagt, att få vara med om det här.