← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 3 dygn sedan Senaste

Hegseth: Nato ska bli tuff militärallians igen

USA ska se över sin truppnärvaro i Europa och kräver åter att europeiska Natomedlemmar satsar mer på försvaret av Europa. Natoländer som inte lever upp till krav på att satsa mer ska få veta det, enligt Hegseth.

– Nato måste tillbaka till att vara en verklig och tuff militär allians, med reell kapacitet att möta hot och försvara Europa, säger Hegseth vid mötets inledning och målar upp ett Nato version 3.0.

Han säger att översynen av den amerikanska närvaron i Europa ska göras på sex månader, kanske kortare. Den ska, förutom styrkor, också handla om förutsättningarna för USA:s militär att verka från europeiska baser vid konflikter som kriget mot Iran.

Några Natoländer, främst Spanien, nekade USA att använda baser där för operationer kopplade till Irankriget. Det verkar USA, president Donald Trump och Hegseth inte kunna förlåta, trots att Natoländerna inte informerades om USA:s plan för krig på förhand.

Hegseth sade åter en gång att allierade som ”inte ställde upp” borde skämmas.

Inga överraskningar

Den amerikanska översynen handlar inte om några ”strategiska överraskningar” för de övriga Natoländerna, USA gör bara vad som tjänar det amerikanska folkets intressen bäst, enligt Hegseth.

USA ska göra en årlig avstämning av vad övriga Natoländer gör för att Nato ska bli en försvarsallians som inte åker snålskjuts på USA längre. Avstämningen blir avgörande för hur mycket USA bidrar till Nato, enligt Hegseth.

I början av förra året hade Hegseth beska ord att framföra om kapacitet och försvarsbudgetar i Europa och Kanada.

Han återkom nu till att Nato version 2.0, som han hävdade, var en papperstiger som ägnade sig mer åt jämlikhet mellan könen, klimatförändringar och annat ovidkommande i stället för att upprätthålla och öka den militära styrkan för att avskräcka eller svara på hot.

På Natotoppmötet i Haag förra året enades medlemmarna om att de ska satsa motsvarande 5 procent av bnp på försvaret 2035, en kraftig upprustning för många.

Inte förstått

– En del har redan kommit långt medan andra verkar ha missat något i översättningen, säger Hegseth.

Enligt Natos generalsekreterare Mark Rutte är Europa på god väg mot 5 procent, han lyfter fram en 20-procentig ökning av försvarsbudgetarna in fjol – plus 90 miljarder dollar.

– Det är bra att Pete Hegseth håller trycket uppe, säger Rutte i en kommentar till Hegseths avhyvling av Natoländer som vill och gör för lite och inte ställer upp.

Sveriges försvarsminister Pål Jonson (M) tar, för svensk del, inte åt sig av kritiken. Han säger att grunden är lagd för Europa att avskräcka (ryska) hot och angrepp.

– Den stora utmaningen nu är att snabbt transformera ekonomiska resurser till starka krigsförband, säger han.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.