Norge: Israels våld mot aktivister oacceptabelt
Publicerad 08.39
Norge har framfört kritik mot Israels behandling av aktivister från den senaste Gazakonvojen, rapporterar NTB.
– Den våldsamma och förnedrande behandling som de norska deltagarna i Gazakonvojen har rapporterat var helt oacceptabel, säger statssekreterare Andreas Motzfeldt Kravik (Ap) till nyhetsbyrån.
Fyra norrmän fanns bland de cirka 430 aktivister som i ett 50-tal småbåtar försökte föra nödhjälp till Gaza i våras.
Båtarna bordades av israeliska styrkor på internationellt vatten och aktivisterna fördes till Israel. Många av dem har uppgett att de blev illa behandlade under fångenskapen.
Flera fick läggas in på sjukhus med skador, däribland norrmän. Tiotals har uppgett att de utsatts för sexuella övergrepp, inklusive våldtäkt.
Aktivisterna hånades och förnedrades även öppet av den israeliske säkerhetsministern Itamar Ben-Gvir.