← Alla nyheter

Expressen · 2 dygn sedan Senaste

Var tredje får högst 100 kronor i elstöd

Var tredje får högst 100 kronor i elstöd, visar en sammanställning av utbetalningar från de tio största elnätsföretagen, enligt Sveriges Radio Ekot .

Till följd av stigande energipriser beslutade regeringen i mars om ett tillfälligt el- och gasstöd för förbrukningen i januari och februari. Nu betalas stödet ut till alla som har ett elnätsavtal – men för många handlar det om små summor. Siffror från Sveriges tio största elnätsföretag som Ekot sammanställt visar att var tredje får högst 100 kronor.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) försvarar att stödet riktas till alla med ett elnätsavtal.

– Några människor får också flera hundratals kronor i elstöd. Totalt landar det på 3,4 miljarder, det är inte direkt kaffepengar. Vi har bedömt utifrån helheten att svenska folket ska veta att vi stöttar dem ekonomiskt, säger hon till Ekot.

Läs hela artikeln hos Expressen →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.