I över hundra dagar pågick USA:s krig i Iran. Det som började med ett gemensamt anfall av USA och Israel har slutat i osämja mellan de två allierade.
I flera veckor hade USA:s president Donald Trump sagt att ett fredsavtal varit nära. Men upprepade gånger satte Israel käppar i hjulet genom att bland annat attackera Irans allierade Hizbollahmilis i Libanon.
När Trump till slut kom överens med Iran kom det med stora eftergifter, både ekonomiska och politiska. I utbyte mot att Iran nu öppnar det viktiga Hormuzsundet kan de bland annat få ta del av hundratals miljarder dollar i sanktionslättnader, avfrysta tillgångar och återuppbyggnadsstöd.
Kritiken kom som ett brev på posten. Republikaner som tidigare varit mot en överenskommelse beskrev det som ”det värsta utrikespolitiska misstaget på decennier” och ett ”enormt misstag”.
”Diplomatisk 7 oktober”
I israeliska medier är tongångarna de samma. Redaktören för tidningen Times of Israel, David Horovitz, kallade det för en ”katastrofal kapitulation”. I Israels Channel 12 News beskrivs det som ”en diplomatisk 7 oktober”. Även regeringstjänstemän har riktat kritik.
Premiärminister Benjamin Netanyahu kommenterade det inte mer än att säga:
– Vi har ytterligare utmaningar framför oss.
Trumpadministrationen var snabbt ute och slog ned kritiken. Trump själv kallade dem som inte gillade överenskommelsen för ”dumskallar” och vicepresident JD Vance klev ut med en tydlig varning till Israel.
Han beskrev Trump som den enda statschefen i världen som är sympatisk med landet.
– Om jag satt i kabinettet i Israels regering hade jag nog inte attackerat den enda mäktiga allierade jag har i hela världen, sa JD Vance.
Irans hot
Natten till fredag meddelade också JD Vance att han ställer in den planerade resan till Schweiz, där han under fredagen skulle deltagit i nästa steg av förhandlingarna mellan USA och Iran.
På fredagen bekräftar Schweiz att det inte blir några samtal under dagen, enligt Reuters.
Irans nationella säkerhetsråd har sedan avtalet slutits hotat med vedergällning om någon ”avvikelse eller överträdelse” av avtalet sker från USA:s sida. Den vedergällningen kommer ske enligt en ”förutbestämd plan” säger de i ett uttalande i Iransk statlig media rapporterar CNN.