Om ett par dagar sätter sig Albin Ekdal, 36, på flyget till Dallas för att heja fram lillebror Hjalmar och Blågult i den sista gruppspelsmatchen mot Japan.
Dessförinnan ställs Blågult mot Nederländerna på midsommardagen.
Ekdal tror på en förändring i den svenska startelvan.
– Jag tror att Lucas Bergvall startar i stället för Benjamin Nygren, som är lite mer offensiv i grunden. Bergvall har kanske lite mer löpkapacitet, är lite starkare i kroppen, säger han i Expressen Fotboll.
Men innan de båda matcherna ska det firas midsommar.
– Det blir ute i skärgården med ett fåtal vänner, desto fler barn. Visst kommer man väl öppna någon burk, men det blir lugnt. Man får ladda inför matchen mot Nederländerna (midsommardagen).
Albin Ekdal: ”Jag rör inte skiten”
På frågan vilken som är favoriten på midsommarbordet kommer svaret snabbt:
– Jag är extremt barnslig. Jag rör ju inte sillen. Rimmad lax gillar jag, men mer åt fiskhållet går jag inte. Jag rör inte skiten.
Du har så kallad barnmun?
– Haha, ja. I alla fall när det kommer till jul och midsommar, då är det så till hundra procent. Jag går ju lös helt på köttbullarna och prinskorven.
Han fortsätter:
– Ägghalvor går väl an, men då vill jag helst ha dem utan något på.
I programmet pratade Albin Ekdal också om relationen med medier och hur han upplevde det som aktiv spelare.
– Bilden var ju alltid att det var vi mot dem (medierna). Jag hade inte riktigt den inställningen, men jag vet att många var så här: ”Jag orkar inte träffa medierna, de vill sätta dit oss, de ställer frågor om politik, de vill ha en rubrik...”.
Ekdal: ”Kan ha mycket nytta av medierna”
Han fortsätter:
– Jag förstod väl ändå mediernas roll i det hela. Man får spela med på något sätt och man kan ha väldigt mycket nytta av medierna också, vilket man ofta glömmer som spelare. Man tänker bara att de är där för att jävlas med en, men de kan faktiskt lyfta en också.
Han berättar vidare att hans pappa Lennart Ekdal, en av landets mest kända journalister, kommit med ett och annat råd under karriären.
– Farsan säger alltid ”Säg något kul” inför intervjuer. Men om man hade råkade säga något som var utanför ramen för vad en diplomatisk fotbollsspelare säger så blev det en rubrik. Och det pallar man inte.
– Då kunde jag tänka: ”Varför sa jag så?”. Fem minuter senare ser man rubriken.
Oops.
Men är det så farligt då, om man säger något?
– Nej, det är inte så farligt.