← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 2 dygn sedan Senaste

Larmet: 590 miljarder måste investeras i Svenskt Vatten innan 2040

I maj blev VASYD, det kommunala vattenbolaget för flera sydvästskånska kommuner, tvunget att leda om avloppsvatten rakt ut i kanalen i Malmö. Det här efter att en gammal ledning gått sönder i en annan del av staden. – Alternativet hade varit att släppa ut det längre upp i ledningssystemet, så man hade fått det i fastigheter och gatumiljöer, då var kanalen det bästa alternativet, säger Anna Uth, programägare MAXIMA och avdelningschef på VASYD. Men redan nästa år sätter man i gång med att bygga ut reningsverket i Malmö och att anlägga undervattenstunnlar som ska kunna magasinera vatten under staden, både avloppsvatten och regnvatten vid så kallade 10-årsregn. Nya undervattensledningar ska också byggas mellan Malmö och grannkommuner som Lund, Lomma och Staffanstorp i projektet som heter MAXIMA och kommer kosta runt 17 miljarder. – Vi kommer få en stabil och trygg avloppsrening i sydvästra S

Larmet: 590 miljarder måste investeras i Svenskt Vatten innan 2040

Systemen föråldrade • ”Gör vi inte det kommer vi få bekymmer”

・Uppdaterad:

Sveriges kommuner har en underhållsskuld när det kommer till vatten- och avloppssystem.

Nu larmar Svenskt Vatten om att 590 miljarder måste investeras innan 2040.

– När man ser att felen är uppenbara och samhällstörande är det för sent, då kanske det tar 10-20 år innan man kommer tillrätta med det, säger Pär Dalhielm, vd för Svenskt Vatten.

I maj blev VASYD, det kommunala vattenbolaget för flera sydvästskånska kommuner, tvunget att leda om avloppsvatten rakt ut i kanalen i Malmö. Det här efter att en gammal ledning gått sönder i en annan del av staden.

– Alternativet hade varit att släppa ut det längre upp i ledningssystemet, så man hade fått det i fastigheter och gatumiljöer, då var kanalen det bästa alternativet, säger Anna Uth, programägare MAXIMA och avdelningschef på VASYD.

Men redan nästa år sätter man i gång med att bygga ut reningsverket i Malmö och att anlägga undervattenstunnlar som ska kunna magasinera vatten under staden, både avloppsvatten och regnvatten vid så kallade 10-årsregn. Nya undervattensledningar ska också byggas mellan Malmö och grannkommuner som Lund, Lomma och Staffanstorp i projektet som heter MAXIMA och kommer kosta runt 17 miljarder.

– Vi kommer få en stabil och trygg avloppsrening i sydvästra Skåne, den kommer att ha tillräcklig kapacitet för att vår del av Skåne ska kunna fortsätta växa en lång tid framöver. Sen kommer vi också få bättre vattenmiljöer, det är strängare krav nu än när systemet byggdes, säger Anna Uth.

Underhållsskuld

Men Sveriges kommuner har en underhållsskuld på vatten- och avloppssystemen. Många kommuners VA-system är föråldrade, då de byggdes under 60-talet. Till 2040 måste 590 miljarder kronor investeras enligt branschorganisationen Svenskt Vatten.

– Gör vi inte det kommer vi få bekymmer i framtiden, man kan likställa det med järnvägsnät och annan stor infrastruktur. När man ser att felen är uppenbara och samhällstörande är det för sent, då kanske det tar 10-20 år innan man kommer tillrätta med det, säger Pär Dalhielm, vd för Svenskt Vatten.

Men samtidigt är inte allt nattsvart. Sveriges kommuner har ökat investeringstakten. 2019 investerades årligen 15 miljarder på VA-system, fem år senare låg den siffran på 35 miljarder.

Pär Dalhielm spår att vattentaxorna kommer att behöva höjas för att finansiera utbyggnad och underhåll men vill också se att staten går in för att hitta nya sätt att finansiera de nödvändiga infrastrukturprojekten.

– VA-avgiften kommer att gå upp. Men vi vill inte att det ska bli mer än nödvändigt. Då vill vi att staten funderar på om de kan komma med ränte- eller kreditgarantier. Eller så kan pensionskapitalet vara en del av lösningen, säger Pär Dalhielm, vd för Svenskt Vatten.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.