Vance reser inte till Schweiz
・Uppdaterad:
USA:s vicepresident JD Vance har skjutit fram nattens planerade resa till Schweiz, där han skulle ha deltagit i nästa steg av förhandlingarna mellan USA och Iran.
”Logistiken kring dessa förhandlingar har aldrig varit enkel eller förutsägbar. I nuläget kommer vicepresidenten inte att resa i väg i natt", uppger Vita huset i ett uttalande natten mot midsommarafton.
Vicepresidenten meddelade under torsdagen att USA lyft sin blockad mot iranska hamnar kring Hormuzsundet efter det att parterna enats om ett samförståndsavtal. USA och Iran har planerat att hålla uppföljande förhandlingar i Schweiz under fredagen, men det är nu oklart när Vance ansluter till samtalen.
”Vi ser fram emot att inleda de tekniska samtalen så snart som möjligt”, uppger Vita huset i samma uttalande.
Ett antal republikaner likväl som demokrater har framfört kritik mot Trumpregeringen för hanteringen och innehållet i avtalet. Vance har dock försvarat överenskommelsen.