IT-brister påverkar blodgivare i Östergötland – lagren behöver stärkas
Blodlagren för flera blodgrupper i Östergötland är just nu akut låga. Samtidigt har tekniska problem gjort att vissa blodgivare inte fått sina kallelser. Därför uppmanas både nya och återkommande blodgivare att själva boka tid inför sommaren.
Läget för blodlagren i Östergötland är ansträngt och vården behöver nu fler blodgivare för att klara behoven under sommaren.
– Behovet av blod är fortsatt stort inför sommaren, och utan våra blodgivare skulle vården och beredskapen inte fungera, säger Karin Hedberg, kommunikatör och samordnare, GeBlod i Östergötland.
Under de senaste tre månaderna har brister i IT-systemet gjort att vissa blodgivare inte fått sina kallelser som vanligt.
– Det här är något vi ser allvarligt på och arbetar aktivt med att åtgärda. Vi vill därför uppmana våra blodgivare att inte vänta på en kallelse utan att boka tid och komma ändå, fortsätter Karin Hedberg.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.