Linköping efter Ostlänken-beskedet – krav på garantier från staten
Regeringens besked att Ostlänken inte byggs in till Linköpings tätort förändrar planerna för delar av stadens utveckling. Samtidigt bedömer kommunen att tillväxten fortsätter och att framtidstron är stark.
Det har gått nästan två månader sedan regeringen meddelade att Ostlänken inte kommer att dras in till Linköpings tätort. Nu har kommunen analyserat konsekvenserna av beslutet.
Enligt kommunen påverkas främst de områden som planerats i anslutning till den tänkta järnvägsutbyggnaden. Däremot bedöms beskedet inte bromsa Linköpings fortsatta tillväxt.
– Linköping är en tillväxtmotor i Östergötland och vår kommun fortsätter växa, även efter regeringens besked om Ostlänken, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).
Se mer i klippet om hur kommunen hanterar beskedet kring Ostlänken
Väntar på svar från staten
Efter beskedet har kommunen fört samtal med det lokala näringslivet.
– Även om beskedet om Ostlänken skapar en viss osäkerhet är Linköping en stad som växer och är attraktiv för människor och företag som vill investera och etablera sig här, säger Malin Ljung, näringslivsdirektör.
Linköpings politiker väntar också på svar från staten om trafiksituationen vid Saab och hur framtiden ser ut för området kring vid Centralstationen.
Enligt kommunen har det som hänt påverkat tilliten till staten.
– Att staten i ett sånt sent skede och ett skarpt läge tar bort delar av ett viktigt infrastrukturprojekt är väldigt unikt och ovanligt. Därför är det otroligt viktigt att vi nu framåt verkligen ställer krav på garantier när vi ska lägga resurser på statlig infrastruktur, säger Stefan Eriksson (M).
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.