Två dagar efter premiären – Open art redan vandaliserat
I lördags invigdes årets Open art i Örebro och redan efter två dagar har konstverket ”Jag är extrem” av Lilith vandaliserats. Nu kommer det att plockas bort.
Två fingrar har brutits av på konstverket. Händelsen inträffade i lördags natt.
– Vi kommer att plocka bort konstverket tillfälligt för att reparera det efter samråd med konstnären. När det ställs ut igen så kommer det att vara med en uppmaning att inte interagera så kraftigt med det, säger Elin Persson som ansvarar för konsten i kommunen. Misstanken är att någon suttit på fingrarna så att de brutits av.
Det är inte första gången som konstverk på Open art vandaliseras eller flyttas på. Det har hänt många gånger tidigare. I vissa fall har de återfunnits.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.