← Alla nyheter

SVT Örebro · 5 dygn sedan Lokalt

Laxå kommun om Think Pink-domen: ”Tror inte det här är slutet”

Svea hovrätts dom i målet med avfallsbolaget Think Pink är nu avgjord. De två företagare från Örebro län som är inblandande i härvan får sina straff sänkta och slipper betala skadestånd. Laxå kommun förbereder nu en stämningsansökan mot de ansvariga, som ska skickas efter att domen vunnit laga kraft.

Laxå kommun om Think Pink-domen: ”Tror inte det här är slutet”

Svea hovrätts dom i målet med avfallsbolaget Think Pink är nu avgjord. De två företagare från Örebro län som är inblandande i härvan får sina straff sänkta och slipper betala skadestånd. Laxå kommun förbereder nu en stämningsansökan mot de ansvariga, som ska skickas efter att domen vunnit laga kraft.

Laxå kommun har fått sanera marken i Röfors för nästan nio miljoner kronor efter att Think Pink hade verksamhet där. Pengarna avser kommunen att kräva tillbaka, enligt Ankie Johanzon (C), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi har jurister som sitter och tittar på det för tillfället, säger Johanzon.

Beslut om bortforsling och sanering togs redan 2021.

– Det här är något som hänger över Laxå och det vore skönt om vi kan få ett avslut på det hela. Men jag tror att det kan dröja ett tag till, med tanke på en eventuell framtida rättsprocess, säger Johanzon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Örebro →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.