Vemyra-ungdomar var våldsamma under IVO-inspektion
I elfte timmen har nu ungdomshemmet Vemyra i Sollefteå fått det uppskov man hoppats på. Sent på fredag eftermiddag meddelade Kammarrätten att verksamheten får fortsätta – i väntan på ny prövning.
Samtidigt kan SVT berätta om våldsincidenter under pågående inspektion.
Det var den 5:e maj som Förvaltningsrätten beslutade att Vemyra ungdomshem skulle läggas ner, men beslutet överklagades på fredag morgon. Och nu har den ansvariga myndigheten, Statens Institutionsstyrelse, SIS, fått en sista chans att rädda verksamheten.
Under eftermiddagen meddelade nämligen Kammarrätten att man beviljar inhibition, vilket innebär att stängningen skjuts upp i väntan på besked om en ny prövning i just Kammarrätten.
Upplopp under inspektion
Det var Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som först fattade beslut om nedläggning av Vemyra redan i november 2025.
Det var efter något som beskrevs av myndigheten som ”upploppsliknande våldsyttringar” på Vemyra.
Några av våldsamheterna skedde dessutom samtidigt som IVO var på plats på Vemyra.
– Ja, det stämmer säger Aron Sivapalan, chef på Vemyra, till SVT.
Det här bekräftas även från pressavdelningen på SIS, som skriver:
”Det handlade om en rad våldsincidenter under ett antal dagar på de då öppna avdelningarna”.
Kritik mot utredningen
I sin överklagan kritiserar SIS Förvaltningsrättens utredning på flera punkter och menar att den inte har gjorts självständigt utan bara byggt på tidigare uppgifter. SIS menar även att de förbättringar som genomförts på Vemyra senaste halvåret inte har noterats.
Nu återstår det att se om Kammarrätten i sin kommande utredning kommer att slå fast beslutet om nedläggning, eller låta verksamheten drivas vidare i Sollefteå.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.