← Alla nyheter

SVT Västerbotten · 6 dygn sedan Lokalt

Premiär för nattöppet på krogarna i Umeå under VM – var fullsatt

Litervis med kaffe, ännu mera öl, och frallor intogs på Umeås två sportbarer natten mot måndagen, när de visade Sveriges första VM-match mot Tunisien. Barerna hade utökat tillstånd att servera alkohol – och det blev fullsatt. – Det är första gången man får göra något sånt här i Umeå kommun och jag tror säkert att det aldrig kommer hända under vår livstid igen, säger krogbesökaren Sebastian Mortensen.

Premiär för nattöppet på krogarna i Umeå under VM – var fullsatt

Litervis med kaffe, ännu mera öl, och frallor intogs på Umeås två sportbarer natten mot måndagen, när de visade Sveriges första VM-match mot Tunisien. Barerna hade utökat tillstånd att servera alkohol – och det blev fullsatt.

– Det är första gången man får göra något sånt här i Umeå kommun och jag tror säkert att det aldrig kommer hända under vår livstid igen, säger krogbesökaren Sebastian Mortensen.

Krogarnas serveringstillstånd förlängdes till och med klockan 6 på morgonen för VM-matchen. Det serverades förutom öl även frukost med pannkakor, ägg och frallor.

– Vanligtvis brukar det vara lite lugnare men i år har vi fullt hus alla dagar Sverige spelar, säger Iqra Dawood som jobbar på O'Learys.

– Man vill liksom inte köra nattklubb nu. Vi serverar alkohol men det är inte så mycket. De allra flesta med bord har bokat frukost och skippat ölen.

Mycket frukost

Mittemot ligger sportbaren Allstar, som också menar att det varit bra stämning.

– Det är jättestädat och trevligt. Det kommer alltid någon som är lite för överförfriskad, jag tror vi avvisat en i dörren. Det är väl någon som sladdar in efter något annat och egentligen inte är så intresserad av fotboll, säger franchisetagaren Fredrik Åkerlund.

”Sova som en björn”

Det är många som varit vakna hela natten och laddat. Andra har precis rullat ut ur sängen.

– Jag trodde att det skulle bli en tajt match, men 5-1 är dominans, det är härligt. Jag har inte gått och lagt mig än, det har varit mycket kaffe och energidryck, säger Linus Söderlind som tittat på matchen med flera kompisar.

– Man får kanske fira med en drink eller två, sedan sova som en jävla björn alltså, säger Ivan Lundqvist.

Första gången i Umeå

Sebastian Mortensen och hans två vänner har också varit vakna hela natten för att se VM-matchen.

– Det känns konstigt men roligt. Det är första gången man får göra något sånt här i Umeå kommun och jag tror säkert att det aldrig kommer hända under vår livstid igen, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Västerbotten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.